Nederlandse Gen Z-er: wil een eerlijke manager, wisselt van baan voor betere carrière, en kampt met burnout

Nederlandse Gen Z-er: wil een eerlijke manager, wisselt van baan voor betere carrière, en kampt met burnout

Redactie Baaz

Nieuw onderzoek van Jabra, wereldwijd marktleider in hybride werkoplossingen op het gebied van video en audio, toont de behoeften en waarden van Generatie Z op de werkvloer, in de werkwereld van veertien landen, waaronder Nederland. Hoe ziet de terugkeer naar kantoor eruit en, belangrijker nog, hoe voelt deze voor de Nederlandse Gen Z workforce?

Als Gen Z’ers flexibiliteit verliezen, zoeken ze deze elders

Uit cijfers van het World Economic Forum blijkt dat Gen Z bijna 30 procent van de wereldwijde beroepsbevolking uitmaakt tegen 2025. Dit betekent dat leiders of managers een shift moeten maken in hun denkwijze, houding en waarden, om deze groep beter te gaan begrijpen.  

Gen Z werkt nu al geruime tijd hybride en dat brengt precies hun digital native aard naar boven. Ze worden beschouwd als de meest flexibele generatie: 89 procent van de Nederlandse Gen Z heeft een baan waarbij ze hun eigen werktijden kunnen kiezen. Meer dan 50 procent geeft ook aan dat de flexibiliteit om hun werklocatie te kiezen een belangrijke factor is in hun toekomstige carrièrekeuzes. 

Bijna 4 op de 5 Nederlandse Gen Z’ers (79%) aan tevreden te zijn met hun loopbaan, maar 39 procent zegt een burn-out te hebben en 41 procent verwacht het komende jaar van baan te veranderen. Of dit in het verlengde ligt van de ‘quiet quitting’ trend of te maken heeft met het feit dat 75 procent van de Gen Z’ers in Nederland gelooft in het veranderen van baan als stimulans voor loopbaanontwikkeling, is nog niet duidelijk. 

Daarnaast geeft 23 procent van de Nederlandse Gen Z’ers aan een eigen bedrijf te willen beginnen of ondernemer te willen worden. Dit kan de reden zijn waarom ze steeds vaker aangeven dat hun carrière een belangrijk onderdeel van hun leven vormt (28%), in tegenstelling tot millennials (12%), Gen X (20%) en Boomers (16%), en dat ze, meer dan de andere ondervraagde generaties, carrièregericht zijn en werk als hun passie zien (31%). 

Gen Z heeft behoefte aan verbondenheid

Hybride werken heeft veel mensen geholpen met het vinden van een betere balans tussen werk en privé. In vergelijking met alle andere landen wereldwijd (51%) lopen Nederlandse werknemers voorop als het gaat om een hybride werkweek, aangezien 61 procent van alle Nederlandse respondenten zegt een hybride werkweek te hebben. 

Het zien van collega's, persoonlijk of op video, kwam naar voren als de belangrijkste reden waarom werknemers zich verbonden voelen: meer dan 2 op de 5 Nederlandse Gen Z’ers (44%) vonden dit de meest kritische factor. Bovendien spelen ook sociale activiteiten buiten werktijd (34%) en persoonlijk contact met hun collega’s en managers (28%) een belangrijke rol. 

Frank van Veen, Head of Enterprise Marketing Benelux bij Jabra, zegt: “Generatie Z hecht als digital native-generatie veel waarde aan het gevoel van verbondenheid, zowel digitaal als persoonlijk. Voor deze generatie is technologie niet alleen een middel, maar een brug die de kloof tussen hybride en fysieke werkplekken overbrugt. Managers spelen hierin een cruciale rol door een werkomgeving te creëren waarin technologie en menselijk contact hand in hand gaan, waardoor iedereen, ongeacht de generatie, zich verbonden en gewaardeerd voelt.” 

Gen Z waardeert integere managers

Effectieve samenwerking in een team begint bij het openlijk bespreken van verwachtingen en behoeften. Hoe gaat Gen Z daar mee om? De meeste Nederlandse Gen Z geven aan comfortabel te zijn met discussies over ontwikkeling (64%) en promoties (52%). Een behoorlijk deel van Nederlandse Gen Z geeft echter ook aan zich ongemakkelijk te voelen bij discussies over salarisverhoging (28%), sociale of persoonlijke conflicten met collega's (25%) of mentaal welzijn (21%) op de werkvloer. Het is ook duidelijk dat de werknemers van vandaag de soft skills van hun manager belangrijker vinden dan hard skills. Voor Nederlandse Gen Z’ers scoorden eerlijkheid en integriteit (56%), empowerment (46%) en empathie (38%) het hoogst. 

Dit zet managers in Nederland voor een moeilijke, maar belangrijke taak. Om Gen Z te helpen zich te ontwikkelen tot veelzijdige en positieve leiders van de toekomst, moeten managers een balans zien te vinden tussen zelf het goede voorbeeld geven en een benaderbare en transparante houding aannemen.  

Van Veen: "We hebben nog nooit een tijd meegemaakt met zulke grote generatieverschillen als het gaat om ons kernbegrip van werk en een baan. Jonge werknemers voorzien van de nodige technische hulpmiddelen en mentale ondersteuning om hun welzijn en productiviteit te maximaliseren, zal essentieel zijn voor wie op lange termijn succes nastreeft." 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie