Nederlandse MKB'ers kunnen het potentieel van de cloud alleen ten volle benutten door de kennisbarrière aan te pakken

Nederlandse MKB'ers kunnen het potentieel van de cloud alleen ten volle benutten door de kennisbarrière aan te pakken

Redactie Baaz

Gastauteur: Angelina Best van Kampen, Commercial Lead AWS Benelux

Uit recente cijfers van het CBS blijk dat het aantal MKB-bedrijven de afgelopen tien jaar flink is gegroeid. Eind 2021 telden we in Nederland meer dan twee miljoen MKB-bedrijven en dat aantal blijft toenemen. Zij vormen het over-grote deel van het Nederlandse bedrijfsleven en de hoeksteen van onze economie. MKB’s zijn een belangrijke pijler voor de werkgelegenheidssector - goed voor meer dan 75% van de Nederlandse werkgelegenheid - en zijn ook de drijvende kracht achter economische groei en innovatie. Hun modernisering is van essentieel belang voor ons land en vormt een enorme groeikans. In dit artikel deel ik mijn belangrijkste observaties over de huidige staat van digita-lisering van de Nederlandse MKB-markt en hoe de cloud MKB-bedrijven kan ondersteunen bij het versnellen van hun digitale transformatie om concurrerend te blijven.

De pandemie was een wake-up call voor het Nederlandse MKB

Tijdens de pandemie zagen we dat digitale koplopers in het MKB betere bedrijfsresultaten behaalden dan degenen die op dit gebied achterbleven. Uit het Jaarbericht 2021 van de Staat van het MKB blijkt dat een groot deel van het Neder-landse MKB nog steeds beperkt gebruik maakt van digitale technologieën. Een van de redenen is dat bedrijven de ken-nis missen om de juiste digitale oplossingen te selecteren en succesvol te implementeren. Op dit moment gebruiken de meeste bedrijven de cloud nog steeds als een IT-oplossing, in plaats van een bedrijfsoplossing die waarde toevoegt aan de hele organisatie.

Digitale transformatie vereist inzet

MKB’s worden vaak beperkt door het feit dat ze minder wendbaar zijn dan startups of minder middelen hebben dan grote ondernemingen. Dagelijks zien we dat MKB-bedrijven die nog niet aan hun digitale transformatie zijn begonnen, (meer) problemen ondervinden met het werven en behouden van talent en langzamer groeien en innoveren. Om de continuïteit en lange termijn-waarde van elk MKB-bedrijf te waarborgen, zijn digitale modernisering en voortdurende innovatie essentieel om substantieel te groeien en concurrerend te blijven. Van wat ik leer van meer van 15 jaar wer-ken in tech, vereist een innovator zijn het overwinnen van uitdagingen op vier gebieden: cultuur, vaardigheden, orga-nisatie, en risicobeheer. Als MKB's dit goed aanpakken, zullen ze technologieën zoals cloud computing en Machine Learning kunnen inzetten om te innoveren.

De cloud kan voor groei zorgen en MKB’s een strategisch voordeel geven

Digitale transformatie is zoveel meer dan het implementeren van nieuwe tools of het updaten van IT-processen, het gaat om het creëren van waarde en strategisch voordeel. Als het goed wordt gedaan, heeft het een positieve invloed op de hele organisatie - van cultuur tot afdelingen tot algemene strategie - en stoomt het MKB’ers beter klaar voor de toekomst. In het moderne digitale tijdperk zou het vermogen om snel en wendbaar te handelen de kern van elke or-ganisatie moeten zijn om concurrerend te blijven. De cloud biedt het perfecte platform om voorop te blijven lopen, omdat het een flexibele samenwerking en snelle reactie op veranderingen in de markt mogelijk maakt. MKB's kunnen namelijk snel hun computer- en opslaginfrastructuur aanpassen, nieuwe mogelijkheden als Machine Learning, IoT of Virtual Reality implementeren en nieuwe ideeën testen.

We zien dat Nederlandse MKB-bedrijven de cloud momenteel vooral zien als een facilitator voor hun digitale transfor-matie, niet als een strategische versneller voor het gehele bedrijf. Deze beperking komt voort uit het feit dat MKB lei-ders niet begrijpen wat het potentieel is van de cloud en hoe het kan leiden tot betere prestaties door processen te stroomlijnen, sneller te innoveren en efficiënter samen te werken. Door gebruik te maken van de cloud kunnen MKB-bedrijven meer waarde toevoegen aan hun producten en diensten, de time-to-market verkorten en/of veel sneller uitbreiden naar andere markten - allemaal belangrijke elementen voor bedrijfsgroei en -ontwikkeling.

Maar de overstap naar de cloud vergt een mentaliteitsverandering. MKB's moeten de cloud implementeren met een doelstelling van groei, innovatie of concurrentievermogen in het achterhoofd. De cloud moet een fundamenteel on-derdeel worden van het gehele bedrijf, niet beperkt tot IT.

Het vermogen van een MKB-bedrijf om te innoveren heeft niet alleen te maken met de adoptie van technologie, maar ook met mensen

Ons recente GFK-onderzoek onder MKB-bedrijven in de Nederlandse markt maakt deze 'kennisbarrière' nog duidelij-ker. Hoewel 85% van de Nederlandse MKB-organisaties bezig is met een digitale transformatie of van plan is dit in de nabije toekomst te doen, ervaart tweederde barrières op hun weg. Deze hebben vaak te maken hebben met beperkte kennis en vaardigheden binnen het bedrijf. Dit leidt ertoe dat digitale transformatie vooral gericht is op het digitalise-ren van diensten voor administratie en informatieverwerking of communicatie, in plaats van het hele bedrijf te veran-deren door alle teams en afdeling erbij te betrekken.

Door alle afdelingen van de organisatie te trainen in plaats van het te beperken tot IT, zullen werknemers beter toege-rust zijn om de cloud te gebruiken om doelstellingen te verwezenlijken en sneller te innoveren. Uit het GFK-onderzoek blijkt dat op dit moment ongeveer een derde van de MKB-bedrijven de meerderheid (>75%) van de IT-medewerkers traint in het gebruik van de cloud, terwijl slechts 22% de meerderheid van de medewerkers van andere afdelingen traint. MKB's moeten zich realiseren dat het beperken van training tot IT-specialisten het bedrijf het gevoel geeft dat cloud & technologie een technisch onderwerp is en geen oplossingen kan brengen voor andere diensten. Door ieder-een op te leiden, zullen werknemers zich veel meer betrokken voelen wat er uiteindelijk naar zal leiden dat MKB's het volledige potentieel van de cloud kunnen benutten.

Ondersteuning van het ecosysteem is ieders taak

Om het Nederlandse MKB te helpen concurrerend te blijven, ervoor te zorgen dat ze klaar zijn voor de toekomst en de juiste waarde voor de organisatie te brengen, moeten we hen helpen de 'kennisbarrière' te verminderen en het volle-dige potentieel van de cloud te realiseren in hun digitale transformatie.

Mijn ervaring is dat MKB-bedrijven die van de cloud een belangrijke drijfveer van hun bedrijfsmodellen maken, beter gepositioneerd zijn dan hun niet-digitale collega's om waarde te creëren en innovatie te stimuleren. Bij AWS onder-steunen we MKB's om de juiste stappen te zetten. Door met hen samen te werken en passende oplossingen te bie-den, helpen we hen urgente zakelijke uitdagingen aan te pakken door de cloud in al zijn facetten slim en strategisch te implementeren en te gebruiken. Dit omvat de voordelen van het gebruik van vrijwel onbeperkte opslag, clouddataba-ses en analyses, en ook machine learning of kunstmatige intelligentiebronnen. Een goed voorbeeld is ons recent ge-lanceerde AWS Cloud Lab in Haarlem, gevestigd in het CupolaXS innovatiecentrum, dat digitale ondersteuning biedt aan het midden- en kleinbedrijf. Daar ondersteunen we MKB-bedrijven met hun digitale innovatie door de middelen te bieden die ze nodig hebben om hun bedrijf te versnellen, transformeren en uit te breiden met behulp van technolo-gie.

Of het nu is via ons AWS Cloud Lab, ondersteuning van onze partners of nationale initiatieven zoals de nationale MKB Digital workspace die MKB-bedrijven in contact brengt met IT-studenten om te helpen de belangrijkste obstakels voor MKB-bedrijven op het gebied van digitalisering aan te pakken: het opleiden van personeel, het verbeteren van IT-ken-nis en -vaardigheden zijn essentieel om verder te komen op de digitale reis en om het volledige potentieel van de Ne-derlandse MKB-bedrijven te realiseren. Door werknemers op te leiden en bij te scholen zijn MKB-bedrijven beter dan ooit in staat om van de cloud een belangrijke motor van hun bedrijfsmodellen te maken en waarde te creëren en in-novatie te stimuleren door middel van goedkope, on-demand cloudoplossingen. We staan nog maar aan het begin.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie