Nederlandse startup opent aanval op gevestigde audiomerken

Nederlandse startup opent aanval op gevestigde audiomerken

Redactie Baaz

Na Spotify en Netflix kun je nu ook een abonnement op je hoofdtelefoon nemen. Een jaar na de lancering van de eerste hoofdtelefoon as-a-service komt de Nederlandse startup Gerrard Street een Bluetooth-model.

In de eerste 36 uur van de crowdfundingcampagne werd ruim 50 procentvan de financiering opgehaald. 'Onze ruim 800 klanten laten zien dat vooral jongeren openstaan voor de weg naar gebruik van producten in plaats van bezit', vertelt Tom Leenders, medeoprichter van Gerrard Street.

Het afgelopen jaar zag de startup haar klantenbestand met ruim 60 procent toenemen. Voor de oprichters reden genoeg om een tweede product te lanceren. 'Omdat wij abonnementhouders hebben, in plaats van eenmalige klanten, we goed wat er speelt in onze achterban. Omdat 78 procent van onze klanten jonger dan 30 is zetten we bijvoorbeeld Whatsapp en Facebook Messenger in om met ze te chatten', aldus Yvette Koppert, mede-oprichter. 

De afgelopen jaren is de vraag naar draadloze oor- en hoofdtelefoons enorm toegenomen, 'onder andere door de iPhone 7, die geen audio uitgang meer heeft', vervolgt Yvette. Ook in de markt is deze trend te zien. In de VS worden sinds vorig jaar meer draadloze kop- en oortelefoons verkocht dan bedrade en ook in West-Europa is dit segment ondertussen goed voor 2 miljard euro omzet. De startup geeft nu gehoor aan deze ontwikkeling door een zelf ontworpen Bluetooth-hoofdtelefoon aan te gaan bieden.

​Volledig modulair

Net als het vorige model is deze hoofdtelefoon volledig modulair. Zoals bij Legoblokjes kan elk onderdeel gemakkelijk worden losgehaald en vervangen. Het product wordt geleverd als een brievenbuspakket en de gebruiker monteert hem zelf; 'zelfs iemand met twee linkerhanden kan hem in elkaar zetten',volgens Tom. En gaat er iets stuk, dan wordt dat onderdeel kosteloos vervangen en daarna gerecycled. Met dit systeem heeft Gerrard Street in haar eerste jaar al 350 hoofdtelefoons van de afvalberg gered.

Dankzij een toelating tot de startup accelerator Climate-KIC ontving het jonge bedrijf een subsidie van €45.000, waarmee de ontwikkeling deels gefinancierd kon worden. Ook is het bedrijf een partnership met CJP (Culturele Jongeren Paspoort) aangegaan. Om de productie helemaal rond te krijgen heeft Gerrard Street begin deze maand een crowdfunding campagne gelanceerd op Oneplanetcrowd. 

Over startup Gerrard Street

Gerrard Street is opgericht door Tom Leenders, Dorus Galama en Yvette Koppert. Tom en Dorus zijn beiden afgestudeerd als industrieel ontwerpers aan de TU Delft. Yvette is afgestudeerd in Finance & Investments aan de Erasmus Universiteit. Recent spraken we al met de startup in onze rubriek Kickstart dat je hier terug kunt lezen.

 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie