Nederlandse werknemer steeds flexibeler aan de slag
Meer dan tweederde van de Nederlandse werknemers werkt wekelijks op een andere locatie dan het (hoofd)kantoor. Bijna de helft doet dit zelfs minstens de helft van de week.
Het gebruik van kantoorpanden moet grondig onder de loep moet worden genomen. Dit blijkt uit een groot, internationaal onderzoek van IWG (International Workplace Group) naar de manier waarop tegen flexibilisering wordt aangekeken. Aan de enquête deden meer dan 18.000 senior managers uit 96 landen mee.
Verhoging productiviteit
Technologische veranderingen zoals cloudcomputing en video calls zijn belangrijke redenen waarom de beroepsbevolking steeds mobieler wordt. Het onderzoek van IWG, het moederbedrijf van werkplek aanbieders Regus en Spaces, laat zien dat de trend internationaal is. Wereldwijd werkt ook gemiddeld 70 procent van de werknemers wekelijks vanaf een andere plek, en zelfs 5 procent minstens de helft van de week. Meer dan 1 op de 10 (11 procent) mensen werkt vijf keer per week buiten de hoofdvestiging.
De IWG-enquête toont aan dat flexwerken niet alleen de reistijd vermindert. Het verhoogt ook de productiviteit, het personeelsbehoud en werkplezier, en zelfs de creativiteit van werknemers. Daarnaast brengt het voor bedrijven ook financiële en strategische voordelen met zich mee.
Gelukkigere en productievere werknemers
De overstap naar flexibele werkplekken weerspiegelt de veranderende eisen en verwachtingen van werknemers. 66 procent van de Nederlandse ondervraagden vindt dat flexwerken hem of haar helpt om toptalent te werven en te behouden. Meer dan de helft van de ondervraagden (60 procent%) vindt dat flexwerken het werkplezier verhoogt. Dit toont aan dat bedrijven ervoor moeten zorgen dat de werkomgeving aansluit bij de wensen van de werknemer van nu.
De voordelen die het bedrijven oplevert zijn duidelijk: een overweldigende 82 procent vindt dat werknemers productiever zijn als ze flexibel kunnen werken. Daarnaast toont de enquête aan dat niet alleen start-ups flexwerken en gebruikmaken van gedeelde werkruimtes. De meest succesvolle bedrijven ter wereld – waaronder bedrijven zoals Etihad Airways, Diesel, GSK, Mastercard, Microsoft, Oracle en Uber – hebben al een strategie voor flexibel werken.