Nieuw onderzoek onder LGBTQ+ reizigers onthult aanzienlijke obstakels maar ook kansen voor een inclusievere reiservaring

Nieuw onderzoek onder LGBTQ+ reizigers onthult aanzienlijke obstakels maar ook kansen voor een inclusievere reiservaring

Redactie Baaz
Onderzoek van Booking.com legt bloot waar de pijnpunten zitten voor reizigers van de LGBTQ+ gemeenschap en waar kansen liggen voor de branche in het kader van #TravelProud
  • Meer dan de helft (57%) van de Nederlandse LGTBQ+ reizigers meldt dat zij op reis te maken hebben gehad met enige vorm van discriminatie
  • Bijna twee derde (65%) heeft ongastvrije of ongemakkelijke ervaringen gehad in een accommodatie waar ze verbleven
  • Booking.com introduceert het programma Proud Hospitality om accommodatiepartners te ondersteunen bij het verzorgen van inclusievere en gastvrijere ervaringen voor LGBTQ+ Booking.comreizigers

Vandaag deelt Booking.com de resultaten van een nieuw onderzoek waaruit blijkt dat meer dan de helft (57%) van de Nederlandse LGBTQ+ reizigers enige vorm van discriminatie heeft ervaren tijdens het reizen. Het nieuwe onderzoek, uitgevoerd in drie continenten onder 3052 LGBTQ+ reizigers*, geeft inzichten in gedrag, zorgen en reisvoorkeuren, evenals ervaringen bij accommodaties, de huidige realiteit van reizen als LGBTQ+ persoon en de hoop op een inclusievere toekomst van het reizen.

Reizen als LGBTQ+ vandaag de dag

Uit het onderzoek blijkt dat 69% van de Nederlandse LGBTQ+ reizigers bij het kiezen van een bestemming aangeeft rekening te moeten houden met hun veiligheid en welzijn. Bijna twee derde (63%) is zelfs van mening dat reizen als lid van de LGBTQ+ gemeenschap betekent dat sommige bestemmingen per definitie uitgesloten zijn. Deze extra afwegingen waar LGBTQ+ reizigers mee te maken hebben spelen voor bijna twee derde van de ondervraagden een rol tijdens het plannen en de reis zelf:

  • 63% van de Nederlandse ondervraagden gelooft dat hun LGBTQ+ identiteit van invloed is op de beslissingen die ze nemen bij het plannen van een reis, en 58% zegt dat het hun verlanglijstje met bestemmingen beïnvloed.
  • Meer dan de helft (59%) meldt dat hun LGTBQ+ identiteit van invloed is op de keuze met wie ze reizen. 
  • 64% geeft aan dat reizen als lid van de LGTBQ+ gemeenschap van invloed is op hoe zij zich met hun partner gedragen wanneer ze samen reizen.
  • Meer dan de helft (53%) gelooft dat hun LGTBQ+ identiteit van invloed is op hoe ze zichzelf voordoen op reis (bijv. kleding, make-up, enz.).

Deze bevindingen laten de zorgen zien die bij veel LGBTQ+ reizigers spelen, vaak al voordat ze zelfs maar een deel van hun reis hebben geboekt of op hun bestemming zijn aangekomen. Maar er zijn ook hoopgevende indicaties en eerste tekenen van vooruitgang in de reisbranche. 86% van de ondervraagde Nederlandse LGTBQ+ reizigers is namelijk van mening dat de meeste reiservaringen die ze tot nu toe hebben gehad, gastvrij waren. Dit laat een onderliggend optimisme zien onder LGBTQ+ reizigers, ondanks de huidige obstakels en uitdagingen. Echter, ligt er nog steeds een grote kans voor de reisbranche om echt iedereen een gastvrije ervaring te bieden.

Het verblijf staat centraal

Volgens het onderzoek is er voor LGBTQ+ reizigers met name één aspect dat centraal staat in hun reiservaringen: de verblijfservaring. Tijdens hun reizen hebben de reizigers een mix van zowel gastvrije als ongemakkelijke ervaringen gehad bij accommodaties. Bijna twee derde van de Nederlandse LGBTQ+ reizigers (65%) blijken ongastvrije of ongemakkelijke ervaringen te hebben gehad in een accommodatie waar ze verbleven, waarbij:

  • Eén op de vijf (20%) bij het inchecken als stel heeft meegemaakt dat personeel ervan uitging dat ze aparte kamers of bedden nodig zouden hebben.
  • 19% zich genoodzaakt voelde om zich anders te gedragen en nog eens 19% om hun uiterlijk te veranderen om een oordeel van, of ongemakkelijke interacties met accommodatiepersoneel of -eigenaren te voorkomen.
  • 16% ervaren heeft dat personeel of accommodatie-eigenaren bij het inchecken een onjuiste aanname had over hun relatie met hun reisgenoot/genoten.
  • 20% onaangename of ongemakkelijke ervaringen heeft gehad tijdens het dineren in de restaurants van hotels of andere accommodaties.
  • 16% zich ongemakkelijk heeft gevoeld om lokale tips of aanbevelingen te vragen die LGTBQ+ vriendelijk zijn.
  • Voor 18% van de reizigers gold dat de eigenaren van de accommodatie de aanspreekvormen of het geslacht verkeerd hadden of onjuist aangenomen in de correspondentie vóór aankomst. Voor 16% van de reizigers was dit het geval bij aankomst aan de balie.
  • Interacties met andere gasten de meest genoemde bron van onaangename of ongemakkelijke ervaringen vormden voor meer dan een kwart van de ondervraagden (26%).

Ondanks deze negatieve ervaringen is het positief om te zien dat meer dan de helft van de LGTBQ+ reizigers (60%) zich het grootste deel van de tijd welkom voelde tijdens hun verblijf. De Nederlandse ondervraagden benadrukken dat interacties met het personeel tijdens hun verblijf (44%) en de incheckervaring (38%) de belangrijkste factoren zijn bij het creëren van een comfortabel en gastvrij verblijf. Andere positieve accommodatie-ervaringen onder Nederlandse LGBTQ+ reizigers die uit het onderzoek naar voren komen zijn onder meer:

  • Bijna één op de drie (31%) heeft bij aankomst een goede eerste indruk gekregen van de accommodatie, zoals welkomstdrankjes en/of vriendelijk personeel.
  • Bijna een derde (30%) heeft vóór aankomst/inchecken vriendelijke en informatieve correspondentie met het personeel van de accommodatie gehad.
  • 26% heeft tijdens hun verblijf tips/informatie over de omgeving gekregen, en voor 22% werd dit aangeboden bij het inchecken.
  • 22% kreeg tijdens hun verblijf specifiek LGBTQ+ advies of tips over de omgeving, en evenveel ondervraagden (22%) ontvingen dit bij het inchecken.

Meer gastvrije verblijven voor iedereen

Uit het onderzoek onder LGBTQ+ reizigers blijkt dat een aanzienlijk deel van de wereldbevolking nog niet het gevoel heeft dat ze echt zichzelf kunnen zijn wanneer ze reizen, ondanks enkele positieve signalen. Booking.com is van mening dat er voor de reisbranche een belangrijke kans ligt om de reiservaring gemakkelijker, inclusiever en gastvrijer te maken voor LGBTQ+ reizigers - en uiteindelijk voor iedereen. 

Daarom kondigt Booking.com vandaag Proud Hospitality aan; een trainingsprogramma dat speciaal ontwikkeld is voor accommodatiepartners. De kern van het Travel Proud-initiatief is een 75 minuten durende online trainingssessie Proud Hospitality die het bedrijf in samenwerking met HospitableMe heeft ontwikkeld. Dit is de eerste stap voor accommodatiepartners om een Proud Certified-accommodatie te worden op het platform van Booking.com.

De training is gericht op de uitdagingen en obstakels waarmee de LGBTQ+ gemeenschap geconfronteerd wordt tijdens het reizen. Het doel van de training is om professionals in gastvrijheid te helpen dingen vanuit een ander perspectief te gaan zien. Daarnaast worden er ook praktische vaardigheden en technieken aangeboden die zij direct in de praktijk kunnen brengen. Na het voltooien van de online cursus en het expliciet toezeggen om een inclusievere ervaring te bieden, ontvangen Proud Certified-partners een Travel Proud-badge op hun accommodatiepagina. Zo kunnen zij potentiële gasten laten zien dat ze kunnen vertrouwen op een gastvrije ervaring. Steden met meerdere Proud Certified-accommodaties worden ook getoond op een speciale Travel Proud-pagina waar reizigers meer te weten kunnen komen over het initiatief, en waar zij accommodaties kunnen vinden en boeken die Proud Certified zijn.

"Alles wat we bij Booking.com doen, gaat over het mogelijk maken van soepelere en aangenamere reiservaringen voor iedereen - ongeacht waar ze vandaan komen, van wie ze houden of hoe ze zich identificeren", zegt Arjan Dijk, CMO en Senior Vice President bij Booking.com. “Als gay reiziger deel ik een aantal van dezelfde zorgen, maar ben ik tegelijkertijd net zo optimistisch over een betere toekomst. Eén op de vijf LGBTQ+ reizigers zegt hoopvol te zijn om de komende vijf jaar zonder restricties of belemmeringen te kunnen reizen. We zijn ervan overtuigd dat we er samen kunnen komen en dat iedereen de wereld altijd als zichzelf moet kunnen ervaren.”

De training is gratis beschikbaar voor accommodatiepartners van Booking.com en omvat toegang tot aanvullende bronnen, zoals een Travel Proud Customer Toolkit. Proud Certified-accommodaties worden aangemoedigd om dit materiaal beschikbaar te stellen aan al het personeel dat direct contact heeft met gasten, zodat ze LGBTQ+ reizigers beter van dienst kunnen zijn en vol vertrouwen hun vragen kunnen beantwoorden.

Het programma is op dit moment beschikbaar in het Engels en wordt uitgerold naar partners in Nederland, de Verenigde Staten, Canada, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Australië en Nieuw-Zeeland. In de loop van 2021 en in 2022 worden nieuwe gebieden en talen toegevoegd. 

 


 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie