Nieuw onderzoek van SAP Concur onthult hoe bedrijven proberen om hun cashflow op peil houden
Door de pandemie kwamen bedrijven over de hele wereld voor nieuwe uitdagingen te staan. In een toch al uitdagend fiscaal landschap kregen ze te maken met massaal thuiswerken, met overheden die btw-deadlines uitstelden en met snel veranderende regelgeving, waardoor medewerkers hun onkostendeclaraties en facturen op afwijkende manieren indienden. In reactie hierop hebben veel Nederlandse bedrijven gekozen voor kortetermijnoplossingen om hun cashflow op peil te houden, zoals een effectievere belastingplanning en -strategie (34%) en het genereren van extra omzet uit nieuwe klanten en prospects (26%).
Toch laten veel bedrijven na om btw terug te vorderen, ondanks het potentieel om zo de inkomsten te verhogen. Volgens de survey komt dit onder andere door:
- Processen die niet geschikt zijn voor het indienen van multi-btw-declaraties en -facturen - 27% van de Nederlandse finance managers zegt geen btw terug te vorderen omdat medewerkers onkostendeclaraties indienen met ontbrekende of onjuiste informatie. 23% vraagt geen btw terug omdat onkostendeclaraties vaak items bevatten met verschillende btw-tarieven;
- Inefficiënt gebruik van digitale tools - hoewel 61% van de Nederlandse respondenten zegt te beschikken over digitale tools om btw terug te vorderen, geeft 51% toe dat deze tools niet optimaal benut worden;
- Complexiteit rond het verwerken van btw-claims en het waarborgen van compliance - 36% van de Nederlandse bedrijven is somber over toekomstige ontwikkelingen, bijvoorbeeld door frequentere audits en boetes voor het niet voldoen aan de geldende belastingregels.
Pino Spadaro, Head of SAP Concur Benelux, legt uit: “Het terugvorderen van btw is een complexe aangelegenheid die veel aandacht en tijd vraagt, van het indienen van onkostendeclaraties door medewerkers tot de belastingformulieren die financiële afdelingen aan het einde van het boekjaar indienen. Daarnaast hebben de belastingverlagingen in verschillende landen en telkens veranderende overheidsmaatregelen tijdens de COVID-19-crisis het hele proces nog complexer gemaakt.
Het terugvorderen van btw biedt uitstekende mogelijkheden om de cashflow op peil te houden. Maar dan moet er wel voor gezorgd worden dat alles volgens de regels gebeurt. Om die reden implementeren veel organisaties nu tools op basis van AI. Deze tools helpen de processen te verbeteren en zorgen ervoor dat de regels worden nageleefd.
Op deze manier worden de compliance processen gedigitaliseerd, kunnen bedrijven het maximum aan btw terugvorderen en wordt het risico op boetes verminderd.”
Executives zien dat op AI gebaseerde oplossingen kunnen helpen om zo veel mogelijk btw terug te vorderen:
- 35% van de Nederlandse executives verwacht dat dit betere gegevens en rapportages oplevert. Zo krijgen ze meer grip op de uitgaven en zien ze beter waar bespaard kan worden;
- 36% van de financieel managers in Nederland denkt dat ze dankzij dit soort tools hun team kunnen inzetten voor taken met een hogere prioriteit;
- 43% van de executives denkt met deze tools het risico op boetes ten gevolge van fouten of het niet naleven van de regels te verminderen.
Het volledige rapport ‘The Hidden Potential of VAT Reclaim’ is hier te downloaden:
Tijdens het event SAP Concur Fusion, dat plaatsvond van 17 tot 19 maart 2021, is in de EMEA breakout sessie 'Leveraging AI Technology to Ensure Global Tax Compliance' uitgebreid ingegaan op de complexiteit rond het terugvorderen van btw. Ook is getoond hoe bedrijven het hele proces kunnen automatiseren en de risico's kunnen beperken. Registreer via de Fusion-website om deze sessie on-demand te bekijken.
* Het rapport ‘The Hidden Potential of VAT Reclaim’ is gebaseerd op een survey onder 3.587 respondenten uit Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland, Scandinavië, Spanje en het VK. Het onderzoek is uitgevoerd door Censuswide in januari/februari 2021.