Nieuw systeem Thuisbezorgd: restaurants kunnen positie kopen
Met het nieuwe systeem, TopRank genoemd, betaalt de desbetreffende horecaeigenaar € 0,50 tot € 9,- per order, afhankelijk van hoeveel het restaurant omhoog wil gaan. Veel ondernemers hebben zo hun vraagtekens bij het nieuwe verdienmodel en sommige maken zich er zelfs zorgen over. Ze zeggen dat Thuisbezorgd op deze manier nog een grotere hap uit de taart zal nemen. Bij één horecaondernemer valt zelfs het woord ‘machtsmisbruik’.
Officieel is het nu nog een test, maar Joris Wilton, Manager Investor Relations van Thuisbezorgd, zegt dat de ervaringen tot nu toe heel positief zijn. Om die reden is er een grote kans dat Thuisbezorgd de optie permanent instelt.
LEES OOK: Supermarkt Marqt staat te koop
Positie kopen
Het was eerder zo dat ondernemers een tippositie konden kopen. Werd er een bepaald bedrag betaald, dan kwam de restaurantnaam bovenaan de zoekresultaten te staan. De restaurants die niet adverteerden werden op basis van beoordeling, het aantal bestellingen en afstand getoond. Joris Wilton zegt dat dit wel zorgde voor betere zichtbaarheid, maar dat de mogelijkheden beperkt waren.
Horecaondernemers kunnen bij het nieuwe TopRank-systeem live hun positie aanpassen, zowel op de algemene ranglijst als op de subrankings voor bijvoorbeeld het type eten. Na het doen van een onderzoek, zegt Thuisbezorgd dat de restaurants die in de top 12 staan, de meeste bestellingen krijgen.
Machtsmisbruik Thuisbezorgd
Eerder maakten horecaondernemers zich al zorgen over de hoge commissies die Thuisbezorgd vraagt. Daarom startte een van hen in maart 2018 met Eten.com. De website Eten.com wordt bestuurd als een coöperatie zonder het doel om winst te maken. Inmiddels zijn er zo’n 1.200 ondernemers die zich aangemeld hebben bij het platform. Tot nu toe kan er nog geen eten op besteld worden, maar de initiatiefnemers zeggen dat dat niet lang meer zal duren.