'Ondernemers vergeten sociale netwerken'

'Ondernemers vergeten sociale netwerken'

Redactie Baaz
Tijdens alle drukke bezigheden misschien aan je aandacht ontsnapt, maar er zijn grote veranderingen aan de gang op het wereldwijde web. Vergeet ze niet te benutten, waarschuwt platformspecialist David van Puyvelde.

Tot eind vorig jaar was het versturen van e-mail veruit de belangrijkste internettoepassing. Dit is niet langer het geval. Het gebruik van zogenoemde cloudgebaseerde sociale netwerken als Facebook, Twitter, Hyves en LinkedIn nemen nu het leeuwendeel van de gespendeerde tijd op het net voor hun rekening.

De reden van het grote succes van deze sociale netwerken is eenvoudig: in plaats van één-op-één-communicatie van elektronische post, zijn er grote, collaboratieve netwerken waar deelnemers zelf beslissen welke mensen, groepen of type informatie ze volgen. Vanuit deze wolk van interesses stroomt de informatie dan naar je toe in een ‘feed’ en hoef je niet meer zelf op zoek te gaan naar wat je wil weten. Daarnaast krijg je vaak antwoorden op vragen waarvan je niet eens wist dat je ze had! Dat is de grote kracht van het delen van informatie en het push-model van deze netwerken.

Scherm-naar-schermreclame

Een belangrijk kenmerk van de publieke sociale netwerken, is dat deze - of je het nu wil of niet - een publiek klankbord geworden zijn voor jouw bedrijf. Verschillende studies wijzen uit dat potentiële klanten eerst op het internet en binnen de sociale netwerken advies gaan zoeken over welk product het beste is, of welk bedrijf de beste dienstverlening heeft. De vroegere mond-tot-mondreclame is omgevormd tot een scherm-naar-schermreclame.

Dezelfde communicatieprincipes en sociale netwerken worden nu ook voor het eerst én op een sterk beveiligde manier mogelijk binnen het bedrijf. Dit heeft ook een belangrijke impact op je bedrijfsvoering en de interactie met de klanten. Met moderne sociale netwerken kun je collega's, groepen of informatie volgen binnen je applicaties. Bijvoorbeeld: Een verkoper hoeft niet meer op zoek te gaan naar de laatste productbrochures en weet onmiddellijk wanneer één van zijn klanten een probleem gemeld heeft, omdat dit in zijn dagelijkse feed direct zichtbaar wordt.

Business

De business verandert door de groeiende hoeveelheid bedrijfsgegevens en veranderende manier van werken. Ondernemers die niet mee veranderen, komen bedrogen uit. Denk na over nieuwe manieren van samenwerking en ga op zoek naar nieuwe technologieën die passen bij de huidige organisatiebehoeften. Cloudgebaseerde oplossingen gaan hierbij geheid een grote rol spelen.

Dit Baaz-gastblog is geschreven door David van Puyvelde: platformspecialist bij Salesforce.com, dat onder meer met Chatter zelf een modern sociaal netwerkproduct heeft. Salesforce.com heeft cloudoplossingen voor sales, service en samenwerking.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie