No story, no glory

Redactie Baaz
Mediatraining is niet alleen voorbehouden aan voetballers en nationale filmhelden. Publiciteit is goed, maar je wilt natuurlijk controle over wat er geschreven wordt. Dat vraagt om training, want in de praktijk gaat het jammergenoeg vaak mis. No story, no glory.

Natuurlijk heb je een eigen verhaal en zo niet dan kun je het creëren en onderbouwen met valide argumenten, alleen of samen met professional. Adverteren is voor iedereen, public relations is alleen voor de ondernemer met lef en met een gezonde drang naar controle.

Bij een persbericht of interview heb je namelijk geen direct zicht op het eindresultaat. Toch kun je goed invloed hierop uitoefenen. Als je je bewust bent van wat je wilt bereiken, heb je toch een soort van controle. In een advertentie steek je veel tijd en geld, maar een goed interview of een artikel heeft veel meer invloed. De inhoud is geen kwestie van geluk.

Touw

Heb je geen verhaal, of is er geen touw aan vast te knopen, dan doet de journalist waar hij goed in is: hij schrijft er zelf de logica 'in'. Weg controle en weg vertrouwen in de media.

Zonde, want het kan zo'n leuk spel zijn, mits je de regels kent. Dan kun je bij ieder vraag rustig en beheerst antwoorden met in je achterhoofd het verhaal dat je zelf bedacht hebt en de argumentatie daarbij. Dit klinkt logischer dan het in de praktijk is.

Een journalist stelt spontaan een vraag. De geïnterviewde is duidelijk verrast, trekt zijn wenkbrauwen omhoog en krabt op zijn achterhoofd. Er volgt een heel verhaal, zonder dat er een punt wordt gemaakt. Zowel de journalist als de geïnterviewde zijn sprakeloos van de brei aan woorden. Heb je even geen antwoord, zeg dat je er later op terugkomt. Relax! Een interview is geen verhoor.

Gezegd

Bedenk, off the record bestaat niet, nooit. Eenmaal gezegd is gezegd. Geen commentaar is evenmin een optie. Stel, je bedrijf zit in zwaar weer en de plaatselijke krant vraagt je of er ontslagen zullen vallen. Dit overvalt je, maar 'geen commentaar' is nog steeds een zwaktebod. Het staat slecht als dat in het artikel verschijnt.

Lieg nooit. Een deel van de waarheid niet vertellen, kan wel. Heb je bedenktijd nodig, neem die en antwoord: 'Bedankt voor uw vraag, ik kan er nu helaas geen antwoord op geven. Schikt het u als ik op “x, y, z-moment” bel?'

Als de journalist dan toch doorvraagt? Dan is die mediatraining zo slecht nog niet. Die is immers altijd goedkoper dan oncontroleerbare negatieve berichtgeving of een advocaat achteraf. Je leert tijdens de training bovendien je sterke en zwakke punten kennen. Een halve dag investeren in een goede voorbereiding is het halve werk bij calamiteiten.

# Auteur Barbara Willems werkte lange tijd als communicatie- en PR-adviseur voor A-merken in de consumentenelektronicabranche. Ze is nu zelfstandig ondernemer en eigenaresse van PR Matters, www.prmatters.nl

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie