Zeehakker van Nederlandse bodem
Wel een heel stoer schip voor de rijken der aarde: de Sea Axe Fast Yacht Support Vessel. Louter een doorontwikkeling, klinkt het nuchter uit de werf in Vlissingen.
Even aankloppen bij Amels, het lid van de Damen Shipyards-familie dat zich volledig richt op de bouw van luxe jachten. De Sea Axe was een van de parels van de Monaco Yacht Show in september vorig jaar.
Het ontwerp is puur Nederlands. Damen Shipyards werkte er sinds 1995 aan met Scheepshydromechanica van de afdeling Maritieme en Transport Technologie van de TU Delft. De twee organisaties delen het intellectueel bezit op het design Axe Bow Concept.
De Sea Axe is 'louter' een doorontwikkeling van het moederconcept, een snel zogenoemd Fast Crew Supply Vessel dat als blauwdruk dient voor patrouilleschepen en bevoorradingsschepen in de offshore- industrie.
Zware weersomstandigheden
Damen Shipyards heeft al vijftien van zulke schepen met een lengte van 33 en 50 meter afgeleverd. Door een andere bouw van de boeg hakt de Axe Bow min of meer recht door het water. Het schip komt veel minder omhoog. Minder spectaculair voor het oog misschien, maar beter voor de snelheid, het brandstofverbruik en inzet in zware weersomstandigheden. Nog fijner: minder deinen betekent minder snel kans op een bemanning die groen ziet van zeeziekte.
De 50-meterversie heeft een 30 meter lang open dek, kan daar 250 ton aan vracht op meenemen, haalt een snelheid van 28 knopen (kruissnelheid 18 knopen) en heeft voldoende aan een bemanning van zes personen. De eerste twee Sea Axeversies voor de jachtsector zijn rond de jaarwisseling bij hun klanten afgeleverd.