'Automobilist wil betalen voor gebruik, niet voor bezit'
ANWB-leden lijken moeite te hebben met de invoering van de kilometerprijs. De belangrijkste pijnpunten zijn: het spitstarief, het registratiesysteem en de overgangsfase. ANWB-leden geven in meerderheid aan eerlijk te willen betalen voor mobiliteit. Dat wil zeggen: betalen naar gebruik in paats van het bezit van de auto.
68 procent van de 400.000 ondervraagde ANWB-leden is het met dat principe eens. Het spitstarief wordt als onrechtvaardig en niet-effectief ervaren. Automobilisten hebben volgens de gepeilde leden vaak geen alternatief, vanwege werktijden of ontoereikend openbaar vervoer, en wijzen het spitstarief af.
Het registratiesysteem vinden mensen te ingewikkeld, te kwetsbaar en te duur. De overgangsfase leidt tot langdurige onzekerheid over de autokosten en een sterk stijgende motorrijtuigenbelasting. Tegen deze onduidelijkheid en oneerlijkheid bestaat grote weerstand.
Er bestaat volgens de bond wel draagvlak voor betalen naar milieukenmerken en de besteding van de opbrengsten van een nieuw betaalsysteem aan mobiliteit. Dat de automobilist niet méér gaat betalen bij een systeemwijziging krijgt eveneens brede steun.
Bron: www.anwb.nl