CRM-magie bij Vitesse
De zon prikt met wat moeite door de bewolking boven de Gelredome in Arnhem. Ronnie Groenewold, directeur Marketing van de voetbalclub, houdt tussen de lijnen de bal hoog en vertelt over de relatiebeheerapplicatie Scope. “Uiteindelijk moet het allemaal leiden tot extra inkomsten en gaan we daarmee beter 'voetballen'.”
Rolmat
De ondergrond is alvast gezond in Arnhem, waar de grasmat in dik twee uur tijd naar binnen wordt geduwd door vier minilocomotieven. Zo vangt het speelveld buiten het stadion het benodigde zonlicht en wordt het niet vertrapt tijdens concerten of andere evenementen. Enkele dagen voor een match rollen de machines onder toeziend oog van enkele technici de hectare belijnd gras weer naar binnen. Wedstrijden wordt binnen gespeeld – al dan niet met geopend dak.
Betaald voetbal is bijzonder en juist speciaal voor organisaties in die branche ontwikkelde het Nederlandse Scope, gevestigd in Hoofddorp, een versie van zijn zogenoemde customer relations managementsoftware (crm). “Als voetbalclub heb je crm keihard nodig”, stelt marketingbaas Ronnie Groenewold.
“We hebben ongelooflijk veel relaties, we staan in contact met iedereen. We netwerken in een business club, maar delen bovendien informatie en merchandise met de fans. Dat houd je niet bij op een paar velletjes papier. Bovendien raakt de info dan weer kwijt en zou niet iedereen in het team weten wie wat met wie heeft besproken. Je kunt alleen effectief werken door een goed softwarepakket in te zetten, anders gaat het fout. Pas dan kun je ook leuke ideeën of mogelijkheden gestructureerd vastleggen en raken ze niet bij één persoon op zijn/haar bureau in de vergetelheid.”
Ronnie Groenewold, Directeur Marketing, SBV Vitesse