Stop de regeldrift
De gebruikelijke manier waarop Nederland problemen aanpakt, door regels te stellen. Verbieden, belasten, beboeten. Dat is niet het klimaat waarin innoverende ondernemers gedijen.
Over 20 jaar is de wereldwijde vraag naar energie waarschijnlijk met 50% toegenomen: in China en India wordt een toename van meer dan een miljard autos verwacht.
Vliegtaks
Dus wat doen we? We laten de Nederlandse burger meer belasting betalen voor zijn autootje, we verbieden oude autos omdat die het milieu meer zouden schaden en we stellen een vliegtaks in die resulteert in veel vervuilende ritjes naar de vliegvelden in Weze, Brussel en Dsseldorf.
Calvijn
Bovenstaande oplossingen zijn ten eerste een druppel op de gloeiende plaat en bovendien gericht op het beboeten, bemoeilijken of zelfs dwarsbomen van wensen van de burger. In alle gevallen wekken ze irritatie op, in veel gevallen werken ze niet of hebben ze zelfs een averechts effect. Jammer, want het gaat zonder uitzondering om goedbedoelde initiatieven. Vaak gaat het echter al mis bij de calvinistische mentaliteit van het doemdenken en beboeten.
Waar we het in tijden als deze moeten zoeken, is bij ondernemers. Kenmerkend aan dit type mens is dat hij optimistisch is, creatieve oplossingen bedenkt en innovatie hoog in het vaandel heeft staan. Deze mensen zijn de sleutel naar het gezonder maken van de economie. Deze mensen moet je dus stimuleren, niet dwarsbomen.
Overdosis
In plaats van problemen uit te vergroten die onze economie zou creren, is het beter de voordelen en mogelijkheden te zien van ondernemerschap. Een verpakkingstaks is een maatregel met het oog op minder milieuvervuiling, maar het kost ondernemers alleen maar meer geld. Natuurlijk, we moeten niet alom vervuilend en ondoordacht de toekomst tegemoet gaan, maar ondernemers kunnen ook gestimuleerd worden en beloond om de oplossingen die ze bedenken. Een wirwar aan regelgeving het ondernemersklimaat beperkt de mogelijkheden voor innovatieve (groene) oplossingen.
Als gevolg van aan de markt overgeleverde partijen met groene ideen zie je dat de beste blijven. Neem een initiatief als Greenwheels, waar mensen niet meer permanent gebonden zijn aan een auto, maar wel een ritje kunnen maken als het nodig is. Niet alleen de producten en diensten veranderen, maar ook het gedrag van grote ondernemingen verandert, zonder regelgeving. Grote ondernemingen sturen hun personeel alleen op zakenreis wanneer strict noodzakelijk en overwegen vaker middelen als video-conferencing of thuiswerken als dat schikt. Allemaal initiatieven die voor commercie n milieu interessant zijn.
Stop dus de regeldrift en daarmee de hinder van de ondernemer, en geef deze de vrijheid om de green issues van vandaag om te draaien in commercile ideen.
Vliegtaks
Dus wat doen we? We laten de Nederlandse burger meer belasting betalen voor zijn autootje, we verbieden oude autos omdat die het milieu meer zouden schaden en we stellen een vliegtaks in die resulteert in veel vervuilende ritjes naar de vliegvelden in Weze, Brussel en Dsseldorf.
Calvijn
Bovenstaande oplossingen zijn ten eerste een druppel op de gloeiende plaat en bovendien gericht op het beboeten, bemoeilijken of zelfs dwarsbomen van wensen van de burger. In alle gevallen wekken ze irritatie op, in veel gevallen werken ze niet of hebben ze zelfs een averechts effect. Jammer, want het gaat zonder uitzondering om goedbedoelde initiatieven. Vaak gaat het echter al mis bij de calvinistische mentaliteit van het doemdenken en beboeten.
Waar we het in tijden als deze moeten zoeken, is bij ondernemers. Kenmerkend aan dit type mens is dat hij optimistisch is, creatieve oplossingen bedenkt en innovatie hoog in het vaandel heeft staan. Deze mensen zijn de sleutel naar het gezonder maken van de economie. Deze mensen moet je dus stimuleren, niet dwarsbomen.
Overdosis
In plaats van problemen uit te vergroten die onze economie zou creren, is het beter de voordelen en mogelijkheden te zien van ondernemerschap. Een verpakkingstaks is een maatregel met het oog op minder milieuvervuiling, maar het kost ondernemers alleen maar meer geld. Natuurlijk, we moeten niet alom vervuilend en ondoordacht de toekomst tegemoet gaan, maar ondernemers kunnen ook gestimuleerd worden en beloond om de oplossingen die ze bedenken. Een wirwar aan regelgeving het ondernemersklimaat beperkt de mogelijkheden voor innovatieve (groene) oplossingen.
Als gevolg van aan de markt overgeleverde partijen met groene ideen zie je dat de beste blijven. Neem een initiatief als Greenwheels, waar mensen niet meer permanent gebonden zijn aan een auto, maar wel een ritje kunnen maken als het nodig is. Niet alleen de producten en diensten veranderen, maar ook het gedrag van grote ondernemingen verandert, zonder regelgeving. Grote ondernemingen sturen hun personeel alleen op zakenreis wanneer strict noodzakelijk en overwegen vaker middelen als video-conferencing of thuiswerken als dat schikt. Allemaal initiatieven die voor commercie n milieu interessant zijn.
Stop dus de regeldrift en daarmee de hinder van de ondernemer, en geef deze de vrijheid om de green issues van vandaag om te draaien in commercile ideen.
Over de auteur |
Eduard Schaepman is algemeen directeur van Regus Benelux, de grootste verhuurder van flexibele kantoorruimte te wereld. Hij schrijft deze weblog op persoonlijke titel. |