'Must haves' voor je wervingspagina

'Must haves' voor je wervingspagina

Redactie Baaz
Uit onderzoek blijkt dat 90% van alle kandidaten uw website bezoekt, voordat men besluit te solliciteren. Toch is een fatsoenlijke wervingspagina n van de meest ondergeschoven kindjes.

Sollicitanten kennen ze wel: de werken bij-menus die veel bedrijven op hun site hebben staan. Met wat geluk is hier een actuele opsomming van vacatures te vinden, maar veel meer is het meestal niet. Veelal zijn het niet eens de kosten die mkb-ondernemers ervan weerhouden om hierin te investeren, maar de tijd die ontbreekt. Tijd en het inzicht hoe de buitenwereld uw bedrijf ziet. Want daar gaat het natuurlijk om, niet hoe u zelf vindt dat uw bedrijf is, maar hoe uw doelgroep u percipieert.
Het ontbreekt (vooraf) vaak aan tijd, maar ook aan een stukje 'gedragskennis' van sollicitanten. Want als een potentiële sollicitant op uw website komt en daar niet kan vinden wat hij of zij zoekt, is deze ook zo weer weg. En dan kunt u misschien denken: Tja, een sollicitant mag best wat moeite doen om bij me te komen werken, maar diezelfde sollicitant verwacht die inspanning ook van u. Die denkt namelijk: Als je me al niet serieus neemt als je me binnen wilt halen, hoe is dat dan als ik voor je werk?
En hoewel elk bedrijf anders is en dus elke wervingssite op maat gesneden zou moeten zijn, zijn er toch enkele basisregels die elk 'werken bij'-deel zou moeten hebben.
 

  • Achtergrond.
    Uw wervingssite begint al bij uw corporate website. Wat doet uw bedrijf eigenlijk? Voor wie doen ze dat? Met wie werkt men samen? Wie vormen de directie en wat is hun achtergrond? Wat is de geschiedenis, cultuur, missie en visie van het bedrijf? Het klinkt misschien basaal, maar zeker als je geen wereldmerk bent zoals Heineken, wil een sollicitant weten wat u precies uitvoert.
     
  • Firefox.
    De tweede must have is cross browser compatibiliteit. Zelf werkt u wellicht met Internet Explorer, maar veel jongere kandidaten gebruiken een alternatief als Firefox. Vergeet ook de vele mobiele telefoons met internet niet. Misschien denkt u dat iets voor uw it'ers is om te regelen en daar heeft u vast gelijk in. Maar zorgen dat het echt gebeurt en werkt (dus zelf even testen) is vaak niet onverstandig.
     
  • Veel info, weinig tekst.
    Wat moet uw 'werken bij'-sectie in ieder geval hebben? Goed geschreven vacatures. Hoe meer informatie, des te beter. En toch moet u ze kort en bondig houden. De combinatie tussen die twee is lastig, maar noodzakelijk. Een goede vacature is altijd geschreven voor het medium, een vacature op uw eigen website kan dus nooit exact gelijk zijn aan die op Monsterboard of StepStone.
    Vacatures zouden zaken moeten bevatten als standplaats, functie-inhoud, verantwoordelijkheden, opleidings- en doorgroeimogelijkheden, gewenste capaciteiten zoals opleiding en werkervaring, gewenste persoonlijke competenties en het aantal uur per week (is part-time mogelijk?). Maar vooral ook wat het bedrijf te bieden heeft.
    En er moet een salarisindicatie in staan met uitgebreid uitgeschreven de secundaire voorwaarden. Zet er vooral niet in: marktconform salaris en goede secundaire voorwaarden, dat zegt alleen dat u niet open genoeg bent om een salaris te vermelden omdat u waarschijnlijk matig betaalt en geen idee heeft wat normaal is in de markt. Uit onderzoek blijkt dat nummer n van de allerbelangrijkste zaken op een wervingssite, salaris en secundaire voorwaarden zijn.

 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie