Ruim eenderde topmanagement staat ICT-succes in de weg

Redactie Baaz
Het gaat niet om onkunde, maar om onwil. Een deel van het topmanagement is gewoonweg niet genteresseerd in ICT.

De tevredenheid over de kwaliteit van ICT binnen bedrijfsleven en overheid is na vele jaren eindelijk toegenomen. Het meest recente ICT Barometer onderzoek, uitgevoerd in opdracht van Ernst & Young, laat zien dat de kwaliteit van de ICT-toepassingen is gestegen. Helaas blijft het gemiddelde rapportcijfer voor alle sectoren steken op een magere 6,7. Het Nederlandse topmanagement blijkt onvoldoende in staat om ICT in goede banen te leiden.

Tekort ict'ers
ICT wordt als waardevol gezien. De ondervraagde managers zijn het er over eens dat ICT-investeringen bijdragen aan de kwaliteit van de bedrijfsvoering. ICT staat hoog op de agenda en vormt een integraal onderdeel van de strategie. Toch zorgt eenderde van het topmanagement niet voor voldoende ICT-mensen en -middelen om de gestelde doelen te behalen. 38 procent van deze bestuurders is zich niet bewust van ICT-ontwikkelingen en bijna de helft communiceert niet over de afgesproken ICT-strategie.

Onwil
Het gaat hier niet om onkunde, maar om onwil. Een deel van het topmanagement is gewoonweg niet genteresseerd in ICT, constateert Jacob Verschuur, directeur ICT Leadership bij Ernst & Young. ICT heeft bij deze groep nog steeds het imago van kostenverslindend en te technisch. Gelukkig heeft het grootste deel van de top in Nederland ICT wel in de vingers. Al blijft de overheid duidelijk achter op de sector dienstverlening.

Problemen
Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat de oplossingssnelheid van ICT-problemen het afgelopen jaar is verslechterd. De respondenten menen dat zij te weinig informatie en uitleg over ICT krijgen, waardoor onnodig problemen ontstaan. Gemiddeld hebben zij bijna drie dagen hun werk niet goed kunnen doen door ICT-problemen.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie