Sinterklaas winkelt graag online
Deze groep verwacht dat ze online 60 procent van het totaalbedrag spenderen. Opvallend is dat de helft van de Sinterklaasaankopen wordt gedaan door consumenten die in het verleden al online cadeaus kochten voor Sinterklaas. De andere helft bestaat uit 'nieuwe' online consumenten, aldus TNS NIPO/Twinkle. Voor kerst gelden vergelijkbare cijfers. In de Verenigde Staten is de groei nog hoger. Daar is het verkeer naar webwinkels volgens marktonderzoeker Hitwise maar liefst 45 procent gegroeid ten opzichte van dezelfde periode in 2006.
Capaciteit
Voor webwinkels betekent de decembermaand dat de capaciteit van hun servers soms (tijdelijk) omhoog moet. Consumenten die te maken krijgen met langzame laadtijden of met sites die zelfs tijdelijk uit de lucht zijn, zullen op zoek gaan naar andere aanbieders en niet meer terugkomen op de eerst gekozen website. Dit kost webwinkels omzet. Om dit te voorkomen, biedt ondermeer online provider Rackspace zijn klanten flexibele managed-hostingcontracten. Deze voorzien in de tijdelijke inzet van extra databaseservers met klant- en productgegevens en prijzen, en webservers. Hierdoor kunnen klanten de extra decemberdrukte opvangen zonder dat ze daarvoor zelf hardware moeten aanschaffen. Na de decembermaand wordt het aantal ingezette servers weer teruggebracht tot het gewone niveau.