Tweede grote 'virale campagne' op Hyves.nl
Reclamegeld gaat altijd daarheen waar (veel) publiek is. Maar in de drie jaar dat Hyves in de lucht is, valt het met de reclame relatief mee (of tegen vanuit het perspectief van Hyves).
De meer dan duizend webservers die Hyves dit jaar bijplaatste, om de inmiddels enkele miljoenen gebruikers (!) die dagelijks inloggen te faciliteren, moeten uiteraard wel worden terugverdiend. Volkomen terecht dat Hyves het scherm van de gebruiker niet volplempt met zomaar wat banners. Een vriendensite is bij uitstek de plaats voor een 'virale campagne', de digitale variant van de mond tot mondreclame.
Wendy
De eerste campagne zagen we de afgelopen zomer. Ene 'Wendy' hield namens T-Mobile een soort videoquiz, die gebruikers ook aan elkaar konden doorsturen. Honderdduizenden Hyvers deden mee. T-Mobile wist zich zelfs even geen raad met de hoeveelheid informatie die de campagne opleverde.
Rokers kunnen sinds vorige week een zogeheten gadget van fabrikant Pfizer aan hun profielpagina toevoegen, om aan te geven dat ze stoppen met roken. Vrienden kunnen de digitale sticker ook op hun eigen profielpagina plaatsen, als steunbetuiging.
Nobele motieven
Pfizer heeft uiteraard nobele motieven bij deze tweede virale campagne, maar verdient ook aan de 'stoppers'. Het levert hen nicotinekauwgum, stoppleisters en andere anti-rookmiddelen.
De virale campagne van Pfizer loopt 'officieel' tot 31 december, maar onofficieel loopt het uiteraard verder. De weken na 1 januari zijn immers echte 'stopweken'.