Facebook kijkt waar je shopt
Adverteerders op Facebook krijgen steeds meer zicht op de effectiviteit van hun advertenties. En op de mate waarin jij je daardoor hebt laten leiden. Het sociale netwerk heeft recentelijk een nieuwe functionaliteit uitgerold waarmee adverteerders in hun slide show op Facebook een interactieve kaart kunnen bijsluiten van fysieke winkels.
Track & trace
Facebook kan aan de hand hiervan zien of klanten die op hun smartphone deze advertenties bekijken daadwerkelijk die winkels gaan bezoeken. En uiteraard spelen ze deze info door aan hun adverteerders. Tenminste, wanneer Facebook toestemming heeft van de gebruiker om data te verzamelen over zijn of haar locatie - iets wat via de instellingen op je smartphone geregeld kan worden.
Want hoewel e-commerce nog steeds expontentieel groeit, fysieke winkels blijven belangrijk. In de VS bedragen online verkopen nog steeds geen tiende van alle verkopen. De strijd tussen clicks en bricks is dus nog allerminst gestreden. Mensen komen niet alleen nog steeds graag in winkels, hun online verkopen doen ze ook nog steeds liever vanachter hun desktop dan op de smartphone.
Mobiel volgen is een goudmijn
Online advertentiereuzen als Facebook en Google weten dit maar al te goed. Daarom zijn ze naarstig op zoek naar nieuwe manieren om te profiteren van de technologische mogelijkheden waarmee ze het winkelende publiek mobiel kunnen volgen en begrijpen hoe mensen offline kopen. Net als Facebook heeft ook Google afgelopen maand een soortgelijk product op Maps uitgerold waarmee gebruikers in winkelvoorraden kunnen snuffelen en waarmee bedrijven hun winkel locaties kunnen aanprijzen. En net als Facebook volgt Google gebruikers nadat ze advertenties hebben bekeken.