Pokémon Go helpt horeca en kleine retailers
De Pokémon Go app verbreekt record na record. Door het nostalgische en verslavende karakter van het spel schieten niet alleen de downloadcijfers door het plafond, maar ook het aantal gebruikers dat terug blijft komen is verbazingwekkend hoog. Naast wereldwijd vertier voorspellen experts dat de razend populaire applicatie ook een grote rol gaat spelen in de marketingstrategie van grote merken.
Slechts zeven dagen na de lancering in de Verenigde Staten had de augmented reality app al 65 miljoen gebruikers, meer dan Twitter. In de app lopen gebruikers rond in de echte wereld om op fictieve Pokémon-figuren te jagen.
Middel om klanten te werven
Pokémon Go blijkt voor restaurants, koffietentjes en kleine retailers een vernuftig middel om nieuwe klanten te werven. De verkoopcijfers van L’inizio Pizza Bar in New York schoten met 75 procent omhoog nadat de eigenaar voor 10 dollar de zogenaamde ‘lure module’ in de app activeerde, waardoor er virtuele Pokémon-figuren in zijn bar verschenen. Diverse winkels trekken klanten aan door zichzelf te adverteren als een ‘Poke Stop’, een plek waar gebruikers nieuwe Pokémon-ballen kunnen verkrijgen en daarmee hun sterktelevel verhogen. Het is volgens experts slechts een kwestie van tijd voordat grote merken aanhaken.
Bedreiging voor diverse bedrijven
Niet iedereen is overigens verheugd met deze hype. De app kan een bedreiging vormen voor bedrijven als Groupon, LivingSocial en Foursquare, die in de afgelopen jaren een revolutie in marketing voor kleine ondernemingen veroorzaakten.