E-mail marketing leeft nog steeds
E-mailmarketing is al meerdere malen doodverklaard. Het is geen ‘sexy’ nieuw social mediaplatform, dus al snel minder spannend. Toch kan e-mailmarketing nog altijd lonen. Volgens experts is er zelfs ruimte voor innovatie.
E-mail maakte in de afgelopen jaren een sterke ontwikkeling door en is allang geen statische tekst meer. De mogelijkheden zijn eindeloos: van animaties tot videos tot newstickers. Je kunt nu veel dingen toevoegen die eerst niet konden en daardoor groeit het ‘ouderwetsere’ communicatiemiddel mee met de tijd.
Ontwikkelingen in 2016
In 2016 ontketent zich vooral een mobiele revolutie op het gebied van e-mailmarketing. Veel e-mails lenen zich nog niet voor smartphones en tablets. Daar moet dit jaar verandering in komen, want een flink deel van alle mails worden mobiel gelezen. Daarnaast werken we steeds dichter naar een-op-een-communicatie toe, waarbij elke klant een persoonlijke e-mail ontvangt.
Voordelen van e-mailmarketing
De grote voordelen van e-mailmarketing zijn dat het spotgoedkoop is en dat de resultaten eenvoudig te meten zijn. Bovendien vinden klanten het een persoonlijkere conversatievorm dan bijvoorbeeld social media.
Tips
Je wilt natuurlijk voorkomen dat jouw e-mail linea reacta in de prullenbak belandt, dus zorg voor een pakkende onderwerpregel. Maak het design responsief en houd het overzichtelijk. Stuur nooit zomaar e-mails uit, maar zorg dat je een duidelijke boodschap hebt die een toegevoegde waarde heeft voor je klanten.