Gebruik social media voor je professionale ontwikkeling
Volg sleutelfiguren op social media
Als je meer wilt leren over de branche waarin je opereert, volg dan gerenommeerde personen uit de industrie op bijvoorbeeld LinkedIn en Twitter. Door de links en hashtags die zij delen ontdek je artikelen en verhalen die voor jou interessant kunnen zijn. Schort het nog aan een bepaalde vaardigheid? Zoek dan experts op dat gebied en volg ze op social media voor tips. Bovendien breid je op deze wijze je netwerk uit.
Plan de tijd waarin je wilt werken aan je ontwikkeling in
Social media laat zich eenvoudig combineren met het dagelijks leven en hoeft daarom geen tijdrovende tool voor professionele ontwikkeling te zijn. Bedenk wanneer je er de tijd en (mentale) energie voor hebt en plan deze momenten in. Zo kun je bijvoorbeeld opgeslagen artikelen in de trein lezen, in plaats van dat je gedachteloos door je feeds scrollt en willekeurige clickbaits afwerkt.
Zoek mensen van wie je wilt leren
Onderdeel zijn van een community is voor velen een effectieve manier om te leren. Een bouwsteen van social media is het delen van ideeën met anderen en barst dus van de communities. Om de juiste community te vinden, kun je vrienden en collega’s om tips vragen. Als je precies weet waar je je in wilt ontwikkelen, heb je meer kans om een community die bij je past te vinden. Kleinere groeps waar je alleen op uitnodiging binnenkomt zijn doorgaans waardevoller. Op deze manier is er een bepaald vertrouwen gecreëerd waardoor mensen ervaringen en inside tips zullen delen en is de drempel lager om bepaalde vragen te stellen.