Winnaars KvK Hackathon bekend gemaakt

Winnaars KvK Hackathon bekend gemaakt

Redactie Baaz

Innovatieve oplossingen binnen 24 uur vinden? Dat is exact de opdracht die deelnemers van de KvK Hackathon meekregen in Den Haag dit weekend.

Tijdens de hackathon werden teams uitgedaagd om binnen 24 uur innovatieve oplossingen te zoeken voor een viertal uitdagers. Oplossingen moesten gezocht worden voor uitdagingen gericht op smart shopping (uitdager: de binnenstad van Den Haag), cyberveiligheid (uitdager: The Hague Security Delta), bloemen en planten (uitdager: Royal Flora Holland) en gezondheid (uitdager: Zilveren Kruis).

KvK Hackathon voor het MKB

De vraagstukken komen dan wel van een viertal grote organisaties, de resultaten van de hackathon zijn vooral voor MKB-ondernemers bedoeld. Aan de organisatie van de KvK Hackathon doen naast de uitdagers onder andere ook CBS, Young Creators, Rabobank en Google mee. Onder de winnaars wordt €40.000 euro aan prijzengeld verdeeld.

Keynote

Voordat de de teams hoorden of ze zouden winnen of niet, nodigde de Kamer van Koophandel een keynote-spreker uit. Als verrassing betrad eerst Joep van de Eerenbeemt van TNO Tekdelta het podium. Hij nodigde team Structure uit om een consult bij hen te krijgen. Hun idee, om ZZP'ers samen te laten sporten als netwerkmogelijkheid, maakte bij TNO indruk. Duidelijk niet een geplande spreker, maar een leuke break van standaard presentatieprogramma's. En uiteraard ook een leuke thumbs up voor team Structure.

Na de verrassing betrad de daadwerkelijke keynotespreker, Kars Veling van Q42 het podium. Hij deed uit de doeken wat een hackathon is, waarom dit belangrijk is en wat we er specifiek aan hebben. Het gaat te ver om zijn lezing hier geheel te bespreken, maar wat hij iedereen meegeeft: de energie en inspiratie die vrijkomt tijdens een hackathon, dus met een groep mensen oplossingen creëren gestoeld op innovatie, is heel veel waard. Kortom, de synergie tussen mensen tijdens het creëren is waardevol en uiteindelijk ook verkoopbaar. Niet bepaald onbelangrijk wanneer er veel werk gemoeid is met het bedenken van oplossingen voor bestaande problemen.

Uitreiking

Vele teams streden uiteindelijk om een gepaste oplossing te vinden voor de vier uitdagingen die hen voor de voeten werd geworpen. De jury keek naar het maakbare en schaalbare van oplossingen, naast dat de oplossing disruptief en vernieuwend moest zijn. Het belangrijkste: hadden de teams oplossingen bedacht die daadwerkelijk iets bijdroegen en een oplossing boden die waarde had voor de vierde uitdagers?

Gezonde werknemer

Onder het mom 'solderen is het nieuwe programmeren' bedacht het winnende team van de Zilveren Kruis-challenge een plant met de naam 'Johnny' die via een connectie (via diverse soorten sensoren) met de werknemer lieten zien hoe gezond de werknemer is doordat dit direct af te lezen is aan de plant. Is de werknemers ongelukkig? Dan krijgt de plant minder licht en water. En dat is maar een voorbeeld van de vele soorten sensorische contacten tussen werknemer en plant. Vaag, maar interessant en indrukwekkend genoeg voor ons en ook voor Zilveren Kruis om hen als winnaar van hun challenge uit te roepen. Immers, de challenge draaide om de gezondheid van werknemers en een dergelijk idee, waarbij de plant eigenlijk de gezondheid van werknemers in de gaten houdt. 

Smart shopping

Smart shopping voor de Haagse binnenstad? Een moeilijke uitdaging, maar het winnende team wist te overtuigen met een oplossing die Den Haag daadwerkelijk wil uitrollen, als we het enthousiasme van de jury moeten geloven. Zij bedachten een software-matige oplossing die scores berekent voor de online presence van winkels in de binnenstad. Hieruit kan een winkel conclusies trekken en verbeteringen doorvoeren. Ook laat de software zien hoe een winkel zich online verhoudt tot andere winkels in de stad. 

Phishing

Veiligheid online is met de constante toenmae van cybercrime een steeds ingewikkelder wordende zaak. Toch is volgens The Hague Security Delta een passende oplossing voor deze tijd en terechte winnaar van de challenge: een crowd sourcing tool om phishing tegen te gaan. Het heet Phishermen die laat zien welke mail daadwerkelijk een phishingmail is. 

Naast bescherming zorgt de app ook voor awareness, door medewerkers fake phishingmails te versturen die degene die de mail opent op de hoogte brengt van wat diegene fout heeft gedaan. Indrukwekkend!

Stimuleren verkoop flora

De challenge van Royal Flora Holland was een moeilijke: hoe gaan we de verkoop van flora in Nederland stimuleren? De winnaars van de challenge hebben een 'gentleman'-app ontwikkeld die bijhoudt welke speciale dagen, denk aan verjaardagen en dergelijke, de aankoop van een bloemtje verdienen. Eerlijk is eerlijk, het voelt goedkoop, maar een oplossing zit toch vaak in de makkelijke hoek. Jammer van de focus op de man, maar goed, het is een leuk idee.

Meer hackathons in Nederland

Wat de Kamer van Koophandel met deze hackathon laat zien is dat het barst van jong talent in Nederland. Talent die het verdient om gehoord te worden. De Kamer van Koophandel luistert op een wijze die aanspreekt. Meer van dit soort evenementen in Nederland alsjeblieft!

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie