Wanneer worden je Facebookvideo's het best bekeken?

Wanneer worden je Facebookvideo's het best bekeken?

Redactie Baaz

Op Facebook zie je vaak door de bomen het bos niet meer. Toch wil je met jouw video opvallen tussen de grote massa informatie die op iedereen zijn timeline voorbij komt. Wij geven je tips zodat je jouw Facebookvideo's kunt optimaliseren.

Hou het kort

Uit onderzoek blijkt dat de gemiddelde lengte van een Facebookvideo ongeveer 44 seconden is. Zet je timer is aan terwijl je door je timeline scrolt en naar een video kijkt die je voorbij ziet komen. De meeste mensen zijn geneigd om eerder door wilt scrollen en de video dus niet af te kijken. Wil je dat jouw video wel volledig wordt afgekeken, zorg dan deze rond de 21 seconden duurt. 

Facebookvideo's moeten dus kort zijn omdat ze anders niet worden afgekeken. Toch loont het de moeite om aandacht te steken in een korte Facebookvideo in tegenstelling tot het maken van een langer en uitgebreider Youtube filmpje. Op Facebook kijken namelijk 17 procent meer de gehele video af dan op YouTube.

Optimaliseer je Facebookvideo

Je weet nu dat je video op Facebook ongeveer rond de 21 seconden moet zijn om zo veel mogelijk mensen het gehele filmpje te laten kijken. Er zijn echter nog een aantal tips die je helpen om jouw merk nog beter naar voren te laten komen.

Zorg er ten eerste voor dat je content ervoor zorgt dat de kijker zich betrokken voelt. Het publiek waarop de video gericht is moet zich dus kunnen identificeren met de beelden uit de video. Ondanks dat je maar 21 seconden hebt is het erg belangrijk om rekening te houden met timing in je video. Wanneer je bijvoorbeeld kernwaarden in de laatste paar seconden wil laten zien gaat het mis. Mensen scrollen namelijk verder wanneer zij zien dat de video ten einde komt en nog een quote, slogan of kernwaarde voorbij komt.

Ook het aanzetten tot actie in een video kan beter werken wanneer je dit vroeg in de video naar voren laat komen. Hoe langer iemand namelijk een filmpje aan het kijken is, hoe minder betrokken zij zijn en zij verder willen scrollen op de Facebook-timeline.

Tot slot zorg je er natuurlijk voor dat je video er zo gelikt mogelijk uitziet en in hoge kwaliteit is geupload. Niets is vervelender dan een korrelig filmpje in een saaie decorsetting.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie