Hoe bouw je aan jouw personal brand?

Hoe bouw je aan jouw personal brand?

Redactie Baaz
We kennen allemaal de kracht van welbekende merken als Coca en Cola en Starbucks. Maar personal branding is minstens zo belangrijk voor je carrière én geluk. Door deze 10 gewoontes aan te nemen bouw je volgens het boek Personal Branding and Marketing Yourself van Rita B. Allen aan een ijzersterk personal brand.

1. Focus op specifieke doelen

Als je aan het prille begin van het bouwen van je personal brand staat, focus je dan eerst op specifieke doelen in plaats van dat je direct probeert de hele wereld te veroveren. Door in te calculeren waar je de meeste kans op slagen hebt krijg je waar voor je tijd en geld.

2. Weet waar je staat in de markt

Jouw brand is als goed als jij bent. Zorg dus dat je niet achterloopt: blijf up-to-date met het laatste nieuws en andere relevantie informatie.

3. Wees zichtbaar en aanwezig

Vanuit je luie stoel word je nooit zichtbaar. Zoek dus plaatsen op waar je gewenste publiek en potentiële klanten rondwandelen, zoals netwerkevenementen. Hoe zichtbaarder je bent, hoe sterker je brand.

4. Word een bron van relevantie informatie

Zorg dat jij de persoon bent waar mensen naar uitreiken als ze informatie willen over een onderwerp dat binnen jouw expertise ligt. Als je een betrouwbare naam opbouwt, zal je mensen aantrekken. 

5. Geef altijd iets terug aan je beroep en community

Iets teruggeven levert niet alleen persoonlijke voldoening op, maar helpt ook met het bouwen aan je personal brand. Als jij af en toe een gunst verleent, blijft die herinnering bij mensen kleven.

6. Oefen netwerketiquette

Netwerken geeft je niet alleen de kans om te laten zien wat je te bieden hebt, je ontmoet er andere mensen mee die je op hun beurt weer van hun waarde kunnen overtuigen.

7. Werk aan je houdbaarheid en ontwikkel een social media presence

Mocht je eenmaal een indrukwekkend personal brand hebben, ga dan niet achterover leunen. Blijf je best doen om dingen te bereiken. Anno 2016 kun je bovendien niet zonder een presence op op z’n minst Facebook, Twitter en LinkedIn.

8. Creëer een netwerkdatabase

Sla al je netwerk- en social media-connecties op in een database en houd het up to date.

9. Heb een duidelijke en beknopte boodschap

Je kent vast wel de elevator pitch die vooral startups gewillig inzetten. Een soortgelijke pitch zou je ook voor jezelf moeten hebben. Waarom zou iemand met jou willen werken?

10. Stop nooit

Een personal brand is niet iets tijdelijks. Zodra je ‘m hebt, is het een kwestie van onderhouden. Dat is een stuk makkelijker dan weer vanaf scratch beginnen.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie