Hoe hou je je beste werknemers tevreden?
Waardering
De voornaamste reden waarom werknemers ontslag nemen is dat ze het gevoel hebben niet genoeg te worden gewaardeerd voor het werk wat ze doen. model-werknemers hebben een aantal opvallende karakteristieken. Zo zijn ze niet tevreden met het minimale. Als het nu gaat om ambitie of om persoonlijke redenen, de model-werknemer wil meer doen dan nodig is. Ook stellen ze vaak veel vragen en vinden het fijn om ergens beter in te zijn dan anderen. Het zijn zogezegd een beetje aparte mensen, maar ze zijn wel goed voor je bedrijf.
PPP-methode
Zoals eerder genoemd is het belangrijk dat je je werknemers genoeg waardering geeft voor het goede werk dat ze leveren. Het is ook belangrijk om tijd te nemen om te evalueren hoe het gaat. Omdat het vaak moeilijk is om te bepalen hoe je werknemers werken is er een methode ontwikkeld. De Plans, Progress, Problems-methode. Deze drie P’s laten je een wekelijks rapport maken over je werknemers.
Weekplanning
Met de PPP-methode vraag je je werknemers om een plan op te stellen voor de komende week. Wat zijn de doelen en hoe worden deze bereikt? Aan het eind van de week kun je kijken of de gemaakte plannen gehaald zijn. Mocht dit niet het geval zijn, dan is het mogelijk dat een werknemer te veel hooi op zijn of haar vork heeft genomen. Er kunnen meerdere factoren zijn die de resultaten beïnvloeden. Met deze methode is het belangrijk dat je aan het eind van de week een gesprek aangaat met je werknemers. Luister naar de problemen die ze zijn tegengekomen waardoor het werk niet af is en zoek samen naar een oplossing.
Communication is key
Het is dus belangrijk om je werknemers te leren kennen en weten hoe ze werken. Communication is key. En tevreden werknemers zullen het schip niet zo snel verlaten.