Van startup naar scale-up: FlowFabric
Baaz spreekt met de scale-ups, ondernemingen die zijn uitgegroeid tot succesvolle spelers waar absoluut rekening mee gehouden moet worden. Ditmaal FlowFabric.
Hoe is FlowFabric ontstaan?
FlowFabric heb ik samen met René opgericht. We wilden niet het zoveelste IT-bedrijfje zijn, maar de zaken omdraaien. Kort gezegd: businessconsultants die net zo goed innovatieve applicaties kunnen ontwikkelen. Op dat businessconcept zijn we blijven investeren. Iets waar onze klanten erg tevreden over zijn. Met hen willen we net een niveau dieper gaan om uiteindelijk de bedrijfsprocessen te optimaliseren, waardoor de klant in staat is sneller te kunnen veranderen.
Hoe pak je dat aan, hoe optimaliseer je samen met die klant?
Je moet je focussen op de juiste markten en segmenten. Zo zijn we gestart met het retail- en het wholesale-segment. We hebben ons door specialisten uit die segmenten laten voorlichten. Hoe zitten ze in elkaar, wat zijn de meest complexe processen en met welke processen kan je het grootste verschil maken? Wij hebben die processen geïdentificeerd. Het promotieproces binnen de retail. Daar hebben we een innovatief concept omheen gezet dat we zijn gaan toetsen bij klanten. Elk stukje innovatie is zo begonnen. Voorlichting, advies en een nieuw concept waar de klant mee geholpen is. Inmiddels zijn we ook actief in de bouw en industrie en bij service excellence organisaties.
Zijn jullie in de afgelopen jaren ook hard gegroeid qua klanten?
Gemiddeld halen we één nieuwe klant per maand binnen. Wat ik echter nog belangrijker vind is dat bijna al die klanten ook bij ons blijven. Je moet veel tijd en energie investeren om klanten de juiste aandacht te blijven geven. Hetzelfde geldt overigens voor ons personeel. Heb oog voor de doorontwikkeling van je mensen. Hoe zitten ze in hun vel en kunnen ze goed genoeg bewegen binnen de organisatie? Op die manier rijg je een prachtige parelketting van waarde en kennis die alsmaar groeit en waar aan de achterkant geen parels van af vallen. FlowFabric draait op de kwaliteit van de mensen. Zonder hen ga je het nooit redden.
Hoe hard wil je eigenlijk groeien? Is er een plafond?
Bij de oprichting hadden we een businessplan voor drie jaar. Een plan dat we heel strikt hebben gevolgd en waarbij het plafond op 25 mensen stond. Inmiddels hebben we dat plafond laten varen en is het geen doel op zich meer. Het doel is constant aan innovatieve projecten te werken. Of dat nu met 25 of 75 man is, dat maakt in principe weinig uit. Zolang we maar mooie complexe en innovaties cases blijven oppakken.
Heb je advies voor de startups die net zijn gestart of willen starten?
Een heel belangrijke is: never stop selling! Het verkoopapparaat van jouw onderneming mag nooit stoppen met draaien, hoe druk je het ook hebt. In het begin hebben we de fout gemaakt de verkoop te veel uit het oog te verliezen en ons te veel te focussen op het aannemen van nieuw personeel. Je moet naar de situatie toe dat verkoop en delivery elkander continu scherp houden. Dat is een ontzettend belangrijke drijver voor groei.
En ander advies?
Blijf focussen. Vraag bij alles wat je doet af of het wel genoeg bijdraagt aan je uiteindelijke missie. Scherp blijven. Zo kun je met je team veel meer doen. Je gaat een stuk sneller dan dat je ooit hebt durven dromen. Harder dan je concurrentie. Tip drie: zorg dat je een aantal ambassadeurs rondom je organisatie hebt. Mensen met veel kennis die jij vrijblijvend kunt bellen om een idee te toetsen, bijvoorbeeld. Personen die optreden als een coach voor jou als ondernemer. Enorm belangrijk.