Pouch: winnaars van de Baaz Persprijs

Pouch: winnaars van de Baaz Persprijs

Redactie Baaz

In juni vond de uitslag plaats van de Student company van het jaar competitie, waarin jonge bedrijven onder begeleiding van Stichting Jong Ondernemen onderling met elkaar de strijd aangaan. Wij spraken met de oprichters van Pouch, die als publiekslieveling de Baaz Persprijs wonnen t.w.v. € 6250.-.

POUCH

Kunnen jullie iets vertellen over het ontstaan en de ambitie van Pouch?
'Pouch is ontstaan naar aanleiding van een aantal brainstormsessies. In de brainstormsessie hebben we drie richtlijnen gebruikt die wij als belangrijk beschouwen. Dit zijn: actualiteit, milieu en duurzaamheid. Onze inspiratie haalden wij uit nieuwsartikelen. Eén van de medewerkers van Pouch bracht een nieuwsartikel ter spraken dat ging over het verbod van het meegeven van plastic tassen. Dit resulteerde in de start van Pouch. ‘Pouch’ is het Engelse woord voor ‘buidel’. Acht gedreven studenten die inspelen op de wetgeving omtrent de gratis plastic tas. Wij bieden milieuvriendelijke en duurzame alternatieven aan die wel gratis mogen worden meegegeven. Hierbij moet worden gedacht aan tassen van papier, jute of bamboe. Onze ambitie is dan ook om de stabiele tassenmarkt in beweging te krijgen. Onze focus gaat uit naar de kleine retailer, omdat grote partijen vaak zelf wel de telefoon oppakken om China op te bellen voor een (tien)duizendtal tassen.' 

Waarom is het volgens jullie zo belangrijk om letterlijk jong te starten met ondernemen?
'Door met Jong Ondernemen te starten bouw je kennis en een netwerk op die je in de toekomst een goede basis bieden om te ondernemen. Doordat je jong bent, draag je vaak geen verantwoording over een gezin, huis en andere zware lasten. Daardoor heb je de vrijheid en mogelijkheden om de kansen te benutten.'

Wat zijn de grootste valkuilen geweest met Pouch en wat ging er juist gesmeerd?
'Wij waren zo hard aan het professionaliseren om tussen de andere bedrijven te horen, dat ons onderscheidend vermogen kwam te vervallen. Ons streven was om, net als alle andere bedrijven, een vertrouwde partij te zijn. En dat is waar het mis ging voor onze mogelijke klanten. Als een bedrijf kan kiezen voor een partij met jaren ervaring of, voor een zelfde partij die dat nog niet heeft (en geen ander onderscheidend vermogen), dan is de keuze snel gemaakt. Dat besef kwam pas halverwege het traject. Het resultaat daarvan is wel positief, want zo konden wij vanuit onze ervaring de knelpunten van de doelgroep makkelijk achterhalen. Onze doelgroep kent 2 knelpunten: een grote afname kost veel en eist opslag. Een kleine afname is daarentegen duur. Wij zijn toen gestart met een het bieden van een totaaloplossing: een jaarcontract waar een afnemer ons de garantie biedt dat hij maandelijks tassen afneemt en maandelijks betaalt. Daardoor kunnen wij toch tegen bulkprijzen leveren.'

Wat zijn jullie verdere ambities met Pouch?
'Pouch zelf zal waarschijnlijk overgaan in de onderneming; SAT&GAB. Dit is ontstaan omdat wij opmerkten dat de consument vroeg om betaalbare, stijlvolle tassen. We zien hier ook meer kansen in, omdat dit merk meer bij onze leeftijd en lifestyle past. Daarnaast is er na de finale van Jong Ondernemen de vraag rondgegaan wie er wakker gebeld wil worden voor tassen. Daaruit konden we opmaken dat niet iedereen een passie heeft voor tassen. Pouch zal waarschijnlijk afgesloten worden met een informatieve documentaire. Dus blijf op de hoogte door ons te volgen op onze social media kanalen!'

Tot slot: waarom moeten jonge ondernemers volgend jaar zeker meedoen met Student Company van het Jaar-verkiezing?
'Voornamelijk om te ervaren hoe het voelt om te doen waar je van houdt. Iedereen heeft wel een bijbaan maar dit zal zijn of haar passie waarschijnlijk niet zijn. Door zelf te ondernemen met de juiste begeleiding, kun je je dromen volgen. Jong Ondernemen biedt die kans!'

Jong Ondernemen

Hoe was volgens jullie de kwaliteit van de deelnemers dit jaar overall? Een stijgende lijn? En waren er trends waarneembaar?
'Het was een spannende strijd. De ondernemingsplannen van de studentenbedrijven verschilden heel erg. Tijdens de juryondervraging gaven de bedrijven antwoord op vragen over hun plan. Vervolgens beoordeelde de jury alle stands op uitstraling. De kwaliteit van de deelnemers was hoog en lag ontzettend dicht bij elkaar. Alle bedrijven kwamen stuk voor stuk weer met een knallende pitch, de één iets overtuigender dan de ander. Dit maakte het voor de jury lastig om de beste drie bedrijven te selecteren. Zoals elk jaar waren alle bedrijven erg fanatiek en gingen allemaal voor de winst. We kunnen trots zeggen dat de studentbedrijven elk jaar weer met leuke, creatieve en innovatieve ideeën op de proppen komen.'

En ook voor jullie de vraag: waarom moeten jonge ondernemers volgend jaar zeker meedoen met Student Company van het Jaar-verkiezing?
'De Student company van het jaar competitie geeft de jonge ondernemers een hele nieuwe ervaring die aansluit op wat zij hebben geleerd tijdens het gelijknamige ondernemerschapsprogramma: Student Company. Er zitten verschillende aspecten in de competitie: een ondernemingsplan, juryondervraging, standbezoek en een pitch. Deze schud je niet even uit de mouw! Dat vergt een goede planning en voorbereiding. De studenten beleven dit op een levensechte manier. Daarnaast is de competitie een mooi meetmoment om te zien hoe je tegenover de rest van Nederland staat. Studenten vertegenwoordigen hun school en krijgen veel media-aandacht en dus extra (gratis) publiciteit voor de bedrijven. Ze krijgen feedback van verschillende ondernemers die de jury vormen. Dit is super leerzaam! We zien dat de studenten de feedback serieus nemen en dit oppakken om zichzelf te verbeteren.'

'Tijdens de finale zijn ontzettend leuke prijzen te winnen die zorgen voor extra motivatie onder de studenten. De grote winnaar vertegenwoordigt Nederland in een Europese Finale waaraan maar liefst 37 landen meedoen. We raden alle companies dus aan om zich in te schrijven voor de competitie om zo het beste uit zichzelf te halen en nieuwe, leerzame ervaringen op te doen!'

Over Jong Ondernemen

Om goed te functioneren in een snel veranderende arbeidsmarkt is het noodzakelijk dat jongeren een ondernemende houding ontwikkelen. Zo kunnen ze inspelen op de veranderingen op de arbeidsmarkt en weten ze waar hun talenten liggen. De missie van Jong Ondernemen is dan ook dat alle jongeren de kans moeten krijgen om hun ondernemende kant te leren kennen via hun ondernemerschapsprogramma's. Kijk voor meer informatie op www.jongondernemen.nl.

Fotograaf: Jostijn Ligtvoet

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie