ADE en AMF bieden hoofdstedelijke ondernemers gouden kansen
AMF, verreweg het grootste festival tijdens het ADE, levert de Amsterdamse economie bijna 28 miljoen euro op.
Voor de stad is het festival daarmee de grootste bron van inkomsten tijdens ADE, zo blijkt uit een rapport van onderzoeksbureau GFK. De bezoekers geven zo’n 5,2 miljoen euro uit aan de optredens in de Heineken Music Hall, Ziggo Dome en Amsterdam Arena, de venues tijdens het Amsterdam Music Festival (AMF).
Daarnaast besteden ze geld aan hun verblijf in hotels en via Airbnb (3,9 miljoen euro). Acht van de tien AMF-bezoekers boekt tenminste één overnachting en ruim 60 procent blijft minimaal drie dagen in de stad. Om van A naar B te komen, besteden ze ongeveer 4,3 miljoen euro aan transport. Met name aan trein, metro, bus en taxi’s. ‘We zijn er trots op dat we zo’n belangrijke bijdrage mogen leveren aan ADE en aan de positionering van Amsterdam als de stad die aan de basis heeft gestaan van de wereldwijde populariteit van dance’, aldus Allan Hardenberg van ALDA, medeorganisator van AMF.
Winkeliers profiteren van ADE
Uit het rapport van GFK blijkt verder nog dat bezoekers graag de binnenstad in duiken, als ze geen evenement bezoeken. De Nederlandse AMF-bezoeker besteedt gemiddeld iets meer dan 50 euro in de Amsterdamse winkelstraten. Buitenlandse gasten geven fors meer uit aan kleding en andere spulletjes, zo’n 100 euro. Samen kunnen de Amsterdamse winkeliers de komende dagen rekenen op een extra omzet van 3,7 miljoen. Natuurlijk moet er tijdens het festival ook gegeten en gedronken worden. Die bestedingen zijn goed voor zo’n 6,8 miljoen euro. Geld dat vooral wordt uitgegeven in supermarkten en fastfoodrestaurants.
Ontdekt door jonge mensen
AMF is een initiatief van ALDA en ID&T en brengt deze dagen de wereldwijde dj-top naar Amsterdam, met optredens van onder meer Hardwell, Armin van Buuren, Tiësto, David Guetta en Axwell ^ Ingrosso.
Het GFK-rapport laat bovendien zien dat AMF door steeds meer nieuwe mensen wordt ontdekt. Een derde van de bezoekers bezoekt het evenement voor de eerste keer. Het zijn vooral twintigers en jonge dertigers die zich aangetrokken voelen, 85 procent van de gasten is jonger dan 35 jaar.
Het Amsterdam Dance Event is in twintig jaar uitgegroeid tot het belangrijkste evenement op het gebied van de elektronische muziekindustrie. Naast tal van optredens is er de conferentie waar artiesten, vertegenwoordigers van platenlabels, clubeigenaren en andere belanghebbenden uit de industrie samenkomen. Het Amsterdam Dance Event trekt dit jaar naar verwachting zo’n 375.000 bezoekers, goed voor een omzet van tussen de 55 en 60 miljoen euro.
Foto: Marc van der Aa