Internationale vestiging werpt vruchten af
Internationale vestiging van bedrijven wordt belangrijker voor Nederland om te blijven profiteren van buitenlandse economische groei.
Toenemende productie in de lokale markt en verdienstelijking van economieën vragen om een sterkere lokale vertegenwoordiging. Voor de Nederlandse economie is dit des te belangrijker omdat de export de komende jaren onder grotere druk komt, meldt ING. Zo gaat 40 procent van de wederuitvoer naar Europese ‘krimplanden’ die tegen 2025 samen bijna 2 procent minder inwoners hebben.
Om buitenlandse klanten te bedienen wordt internationale aanwezigheid steeds belangrijker. Toenemende productie in de lokale markt – dichter op de afnemer - en verdienstelijking van economieën vragen om een sterkere lokale vertegenwoordiging.
Niet veel bedrijven hebben nu een buitenlandse vestiging, naar schatting hooguit een paar procent. Exporteren doet ongeveer 36 procent van de bedrijven. Deze getallen zijn exclusief ZZP'ers. Inclusief deze groep ondernemers exporteert 9 procent van de Nederlandse bedrijven en heeft minder dan 1 procent een buitenlandse vestiging.
Internationale vestiging versterkt bedrijf
Succesvolle internationale vestiging door een bedrijf versterkt niet alleen het bedrijf zelf, ook de Nederlandse economie profiteert. Zo zorgt aansturing van het buitenlandse netwerk voor banen bij het hoofdkantoor, zij het vaak in beperkte mate.
Belangrijker is de versterking van het product- en dienstenaanbod van een bedrijf. Dit leidt vaak ook tot meer exportopdrachten voor de Nederland