Succesvol werven van personeel
Het kabinet roept het van alle daken: het gaat weer beter met de economie in Nederland! En dat merken we ook: hogere winstmarges, minder faillisementen, de opdrachten stromen binnen en de consument gaat eindelijk weer wat uitgeven.
Tekst: Tim Engelbart
Voor het grootste gedeelte is dat goed nieuws, maar toch heeft al die economische voorspoed een keerzijde voor werkgevers: de arbeidsmarkt trekt aan, en dat betekent dat het moeilijker wordt voor bedrijven om gekwalificeerd en kundig personeel te vinden voor alle nieuwe banen die verschijnen. Kortom: het is dus nu meer dan ooit belangrijk voor bedrijven om all-in te gaan op wervingscampagnes. Je kan namelijk op je vingers natellen dat je concurrenten hetzelfde doen, dus het is echt zaak niets aan het toeval over te laten.
De hamvraag is uiteraard: hoe dan? Hoe zet je dan die succesvolle personeelswervingscampagne op?
Eén van de tips die detacheringsbureau Brunel hieromtrent geeft is het ontwikkelen van een zogenaamde ‘intelligence & data-driven selectie’, die met name van belang is bij functies waarvoor maar weinig aanbod is. Door zo’n computergestuurde aanpak kan in razend tempo tóch de juiste persoon op de juiste plaats worden gebracht.
Er is echter ook niets mis met een slimme ‘analoge’ aanpak. Schrijf bijvoorbeeld je wervingsteksten zo kort en bondig mogelijk, zodat een werkzoekende direct weet dat hij het juiste bedrijf te pakken heeft. Moedig je werknemers aan om ook zélf in hun omgeving rond te kijken naar geschikte potentiële nieuwe collega’s. Wees daarnaast creatief met waar je je vacatures adverteert; verenigingsblaadjes en sportmagazines klinken niet als de meest natuurlijke plekken om een nieuwe medewerker te vinden, maar bedenk je dat je maar één goede sollicitant nodig hebt om een functie te vullen.
Probeer al met al dus zoveel mogelijk mensen aan te spreken op een laagdrempelige manier, en wees niet te beroerd je daarbij te laten helpen door technische hulpmiddelen. Door je wervingscampagnes goede combinaties van analoge én digitale wervingsmethoden te laten zijn, zal je vast en zeker die nieuwe collega vinden waar je al zo lang naar op zoek bent. Veel succes!