Weer meer zakenreizigers in Nederlandse hotels
In 2015 verbleven zakenreizigers 16,8 miljoen nachten in Nederlandse hotels. Dat is 2,7 procent meer dan in het jaar daarvoor.
De meeste buitenlandse zakenreizigers komen uit het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Duitsland, blijkt uit cijfers van CBS en NBTC Holland Marketing in het Trendrapport toerisme recreatie en vrije tijd 2016.
Het aantal zakelijke overnachtingen daalde tussen 2007 en 2009 met 2,6 miljoen, een afname van 16 procent. Sindsdien is het aantal zakelijke overnachtingen gegroeid, afgezien van een daling in 2012. In 2015 is het aantal overnachtingen weer op hetzelfde niveau als in 2008.
Kwart zakenreizigers overnacht in Amsterdam
Noord- en Zuid-Holland trekken met 9,8 miljoen overnachtingen in 2015 ruim de helft van de zakelijke bezoekers aan. Van de grote steden is Amsterdam met 4,5 miljoen overnachtingen koploper, op ruime afstand gevolgd door Rotterdam en Den Haag met ieder ongeveer 800 duizend overnachtingen. Zakelijke overnachtingen vinden vooral in de lente (april en mei) en najaar (september en oktober) plaats, terwijl de meeste recreatieve toeristen in de zomermaanden komen.
Buitenlandse zakenreizigers die in Nederland overnachten geven volgens NBTC meer uit dan vakantiereizigers. In 2015 gaf de gemiddelde buitenlandse zakenreiziger 1 035 euro per trip uit, terwijl de doorsnee vakantieganger 600 euro spendeerde. Zakelijke reizigers zoeken met name de drie- en viersterrenhotels op. Van deze groep verbleef 81 procent in 2015 in hotels in dit segment, tegen 73 procent van de vakantiegangers. In een op de vijf gevallen wordt een zakenreis gecombineerd met een toeristisch uitstapje, zoals een museumbezoek of excursie.
Meeste meerdaagse zakelijke reizigers uit Verenigd Koninkrijk
In 2015 overnachtten volgens NBTC circa 3,8 miljoen buitenlandse zakenreizigers in Nederland. Van deze reizigers kwamen er ruim 700 duizend uit het Verenigd Koninkrijk, 405 duizend uit Duitsland en 390 duizend uit de Verenigde Staten. Naast een aantal Europese landen staan ook China en Japan in de top tien.
In het vandaag verschenen Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2016 zijn alle trends en ontwikkelingen in één publicatie verzameld. Het rapport biedt een actueel statistisch overzicht van vraag en aanbod en inzicht in voor de vrijetijdssector relevante trends en innovaties. Dit rapport is samengesteld door NRIT Media, NBTC Holland Marketing, CELTH (Centre of Expertise Leisure, Toerisme & Hospitality) en CBS.