Ontdek waarom bezoekers je website verlaten

Ontdek waarom bezoekers je website verlaten

Redactie Baaz
Voor veel organisaties is het een grote frustratie: rapportages tonen een stevige stroom online bezoekers. Maar in de verkoop- en/of leadcijfers is deze drukte slechts beperkt terug te zien. De reden van de tegenvallende conversie blijft vaak onduidelijk. William Burghout van Diversions.nl zoekt de oorzaken.

​Het meest gekozen antwoord op het probleem is om te investeren in nog grote bezoekersaantallen. Gelukkig is er een beter alternatief, volgens William Burghout van Diversions.nl.

De laatste jaren is het steeds eenvoudiger geworden om bezoekersgedrag in beeld te brengen. Daardoor krijg je de kans te ontdekken wat de reden is waarom bezoekers afhaken. Grote webwinkels gebruiken deze technieken al jaren, maar nu is het voor iedere webeigenaar betaalbaar geworden om zelf met bezoekersanalyse aan de slag te gaan. We hebben drie stappen op een rij gezet die je zonder twijfel aan waardevolle inzichten helpen.

Vraag  1: op welke plek haken bezoekers af?

Zoals te verwachten valt is Google Analytics een waardevol hulpmiddel in de jacht op de vertrekkende bezoeker. Bouncepercentages per pagina laten zien of binnenkomend publiek direct weer afhaakt. Uitstappercentages tonen de overige uitstapmomenten.

In Analytics is het eenvoudig om een selectie te maken van de pagina’s met het grootste bezoekersverval. Heb je een top 5 verzameld, dan is het tijd voor de tweede stap.

Vraag 2: hoe navigeren bezoekers?

Google Analytics laat je zien waar bezoekers afhaken. De reden waarom blijft onduidelijk. Om hier beter inzicht in te krijgen helpt het om heatmaps van je pagina’s te maken.

Een heatmap toont hoe bezoekers met hun muis navigeren over je site. Roodgekleurde delen van je site staan volop in de belangstelling. Lichtgekleurde delen zijn aan de aandacht ontsnapt. Het komt regelmatig voor dat een call to action (bijvoorbeeld een button of banner) nauwelijks wordt opgemerkt. Dat is dan een concreet verbeterpunt.

Heatmaps bieden je nog meer inzichten. Ze tonen bijvoorbeeld op welke plekken in de website is geklikt. Zo kun je zien wat effectiever is: een tekstlink of klikbare illustratie. Maar je ontdekt ook op welke plekken bezoekers een vervolgactie verwachten terwijl je op die plek nog geen link aanbiedt.

Dankzij alle inzichten die je krijgt zijn heatmaps waardevol voor iedere website. Bijkomend voordeel is dat je ermee kunt starten zonder investeringen. Aanbieders als Hotjar en Heatmap.me bieden je gratis testversies waarmee je iedere maand nieuwe testen kunt uitvoeren.

Alle verzamelde inzichten vormen de basis voor stap 3 in het proces.

Vraag 3: Wat kun je hieraan veranderen?

Je weet nu op welke plek bezoekers afhaken en je hebt kunnen zien welk navigatiegedrag hierin een rol speelt. Dan is het tijd om de nieuwe inzichten naar concrete verbeteringen te vertalen.

De beste manier om dit te doen is met behulp van A/B testen. Bij een A/B test vergelijk je twee varianten van een pagina en bekijkt welke het beste werkt. Er zijn verschillende tools (VWO en Optimizely zijn de bekendste) waarmee je dit soort testen kunt opzetten. Dan heb je alle informatie bij elkaar: de testvarianten, de door jou gekozen doelstellingen en de uiteindelijke rapportages. De testtools zijn niet gratis, en (ondanks dat de aanbieders zelf anders beweren) bij het gebruik is enige technische kennis gewenst. 

A/B testen  zijn de meest zuivere vorm om optimalisaties te realiseren. Maar ook zonder de hulp van tools kun je veel bereiken. Gebruik in dat geval gewoon de data die Google Analytics en heatmaps je bieden.

Tot slot 

Hou altijd voor ogen waarom je best gestart met optimalisatietesten: je wilt bezoekers beter binden op je website en zo groei zien in online resultaten. Om dit te bereiken is het belangrijk de juiste prioriteiten te blijven stellen. Gebruik van de juiste tools is daarbij mooie randvoorwaarde, maar het leidt niet automatisch tot betere resultaten. Het gaat er vooral om dat je echt aan de slag gaat: door je te verdiepen in bezoekersgedrag en werk te maken van optimalisatietesten.  

​De winst die je boekt op je website zorgt er ook voor dat het rendement van je advertentiebudget verbeterd. Reden genoeg om website optimalisatie als vaste activiteit op de marketingagenda te plaatsen.
 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie