6 tips om productiever vanuit huis te werken
Omreden van het coronavirus is thuiswerk de nieuwe norm. Dat brengt twee uitdagingen met zich mee: concentratie en organisatie. Afleidingen als de kinderen, de koelkast en de was zijn nu ineens aanwezig. Het creëren van een bewuste werkplek wordt daarmee noodzaak.
Zo pak je thuiswerken aan
Zakenblad Entrepreneur liet etiquette-deskundige Jacqueline Whitemore daarom tips samenstellen voor het inrichten van een goede thuiswerkplek.
Richt je werkplek in met spullen die je in een echt kantoor ook vindt: een bureau, een goede bureaustoel, archiefkasten, goed licht en goede kantoorartikelen zoals nietjes en pennen.
Kies een plek uit waar je naar buiten kan kijken zodat het licht je stimuleert en de ogen rust krijgen na lang staren richting de computer.
Zorg dat je een compleet werkschema met werkuren hebt. Zo dwing je jezelf ertoe om echt met werk bezig te zijn.
Een comfortabele omgeving stimuleert langer concentreren, dus houd de werkplek netjes, schoon en functioneel.
Omdat je thuis werkt, heb je meer mogelijkheden om van de omgeving gebruik te maken. Zet hard de muziek aan wanneer je dat fijn vindt of steek bijvoorbeeld een kaars aan.
Het lijkt misschien verleidelijk om het werk in je pyjama te doen, maar dit stimuleert niet om serieus te zijn. Jezelf op de juiste wijze kleden zorgt voor een professioneler gevoel en dat slaat over op je handelen.