2017 bomvol feestjaar voor ŠKODA

2017 bomvol feestjaar voor ŠKODA

MVO
Redactie Baaz

ŠKODA viert dit jaar een aantal belangrijke jubilea. Zo bestaat de ŠKODA Favorit dertig jaar en boekte de ŠKODA 130 RS coupé veertig jaar terug een dubbele klasse-overwinning in de Rally van Monte Carlo.

Veertig jaar geleden – op vrijdag 28 januari 1977 – won de ŠKODA 130 RS de Rally van Monte Carlo in de klasse voor auto’s met motoren onder de 1.300 cm3. Fabriekscoureur Václav Blahna en navigator Lubislav Hlávka reden de snelle coupé naar een twaalfde plek overall, waarmee ze vele grotere en snellere tegenstanders aftroefden. 

De tweede ŠKODA 130 RS bezette de vijftiende plek in de einduitslag. En daarmee schreven de voorgangers van de huidige ŠKODA Fabia R5 één van de meest glorieuze hoofdstukken in ŠKODA’s 116-jarige autosportgeschiedenis.

De productie van de ŠKODA 450 cabriolet – de voorganger van de bekende ŠKODA Felicia – begon in september 1957 in de ŠKODA-fabriek in Kvasiny. Zijn viercilindermotor was 1.089 cm3 groot en had een vermogen van 50 pk, waarmee de aantrekkelijke ŠKODA 450 een topsnelheid kon halen van 128 km/u. In totaal zijn er 1.010 exemplaren van de ŠKODA 450 gebouwd. Twee derde daarvan werd geëxporteerd.

Wereldpremière dertig jaar geleden

Met de Favorit bewezen de ontwikkelaars van ŠKODA, dat toen nog een Tsjechoslowaakse autofabrikant was, wat ze met hun inzet en vakmanschap konden bereiken in de laatste moeilijke jaren van het socialisme. De compacte auto, ontworpen door het Italiaanse Bertone, liep van de band met een overdwars geplaatste motor voorin en voorwielaandrijving, wat een revolutie was voor ŠKODA

Het concept, ontwerp en rijgedrag van de Favorit waren te vergelijken met die van Westerse concurrenten. De Favorit was een eigen product van ŠKODA en één van de weinige personenauto’s in het zogenoemde Oostblok die niet onder licentie van een andere fabrikant werd gebouwd.

ŠKODA Favorit wordt 30

De ŠKODA Favorit debuteerde op 16 september 1987 op de International Engineering Fair in Brno. De eerste klantenauto’s werden in 1988 uitgeleverd en twee jaar later volgde een stationvariant van de Favorit die ŠKODA Forman heette. Op basis van de Favorit werden niet alleen lichte besteluitvoeringen ontwikkeld, maar ook recreatievoertuigen en elektrische modellen. Tot en met 1995 zijn er precies 1.077.126 exemplaren van de Favorit en Forman geproduceerd.

 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie