Fietser en adverteerder vinden elkaar dankzij jonge ondernemers
Het oer-Hollandse vervoersmiddel als uithangbord voor een merk dankzij moderne GPS-toepassingen. Bikevertisement start een concept waarbij fietser en adverteerder elkaar vinden in een win-win situatie.
De fietser als adverteerder
In deze tijd van online marketing is het juist deze nieuwe flexibele vorm van outdoor communicatie die dankzij moderne technieken adverteerders de kans biedt op zeer gerichte reclame-uitingen met hoog bereik, meetbaarheid, beleving en flexibiliteit. Vanaf begin april rijden ruim 1.000 studenten in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht met een gratis blitse billboard-fiets.
In een tijd waarin startups zich richten op online toepassingen werd de meest logische en oudste vervoers-vriend als potentieel reclamemiddel over het hoofd gezien: de fiets! Met dit idee gingen enkele jonge ondernemers aan de slag. Drie jaar lang werkten zij aan het concept middels vele brainstormsessies met potentiële investeerders en adverteerders. Vorig werd het concept uitgebreid getest met 200 ambassadeurs en vele grote klanten als Deliveroo, Zalando en Corona.
Hoge beleving en grote flexibiliteit
Bikevertising brengt de adverteerder dicht bij het dagelijkse leven van zijn potentiële consument. Het maakt de advertentie opvallender en sympathieker. Dankzij de combinatie van smart-lock en app weet Bikevertisement altijd precies waar de fiets met reclame-uiting zich bevindt. Een bewegend reclame-object heeft een vele malen grotere impact dan bijvoorbeeld statische reclame-middelen als bijvoorbeeld abris en mupis.
Om de OTS van hun bewegende opbjecten te berekenen heeft Bikevertisement diverse databases van onder andere, Mezuro gekoppeld. Vervolgens heeft Bikevertisement in samenwerking met Vicar Vison de VAC bepaald door oogcontact-frequentie met de reclame-uiting te meten. Lees hier meer informatie over berekening van bereikcijfers en oogcontact.
Door middel van het smartlocking-systeem dat communiceert met de bikevertising app en het fleetmanagement-systeem, kunnen de reclamevlakken ge-tracked gestuurd worden. Dit bijsturen wordt mogelijk door middel van een incentive programma, namelijk: het Fiets&Win-spel. Ambassadeurs kunnen zo bike-coins verdienen wanneer ze bepaalde routes rijden of zich op specifieke locaties bevinden.
Fietsende merk-ambassadeurs
De fiets heeft een urban design en is hufterproof. Bovendien kan de deelnemer bike-coins sparen met bv. extra kilometers, foto's delen op social media, verrichten van speciale opdrachten. Deze bike-coins kan de deelnemer inzetten voor festivalkaartjes, kortingen of gadgets.
Bikevertisement heeft al een database van duizenden geïnteresseerde studenten en gaat deze vanaf nu structureel activeren. Via de dagelijkse contactmoment viar de app, kan Bikevertisement in real time met de ambassadeurs communiceren en ze op deze manier snel mobiliseren, bijvoorbeeld voor een guerrilla-actie. De ambassadeurs zijn tevens ook nog eens een afzetmerkt die benaderd kan worden.
De toekomst
Sinds de start van de jonge ondernemers is hun startup gevlogen. Nu de 4 grootste steden uit de Randstad gedekt zijn is een internationale uitbreiding niet ver weg. Daarbij zijn alle software en hardware, van de app tot de fiets modulair en op platform-wijze ingericht. Dit houdt in dat het bedrijf zich naast bikevertising ook meer zal kunnen gaan richten op public- en private bikesharing.