We kopen weer massaal bij buitenlandse webwinkels
Consumenten kochten vooral kleding en schoenen. Dit meldt het CBS op basis van lopend innovatief big data onderzoek in samenwerking met de Universiteit van Amsterdam en de Universiteit Leiden.
Vooral Duitse webwinkels populair
Ruim 80 procent van de buitenlandse Europese internetuitgaven in 2016 werd gedaan bij bedrijven die in Duitsland, Groot-Brittannië, België of Italië zijn gevestigd. Duitse webwinkels zijn koploper met ruim 50 procent van de waarde van alle aankopen.
Daarna volgen Groot-Brittannië met ongeveer 12 procent en België en Italië met elk ongeveer 8 procent. De overige 20 procent van de bestedingen werd gedaan bij webwinkels verspreid over vrijwel de hele Europese Unie.
Het gaat hier om online aankopen van goederen door Nederlandse consumenten bij bedrijven die binnen de Europese Unie, maar niet in Nederland gevestigd zijn. De cijfers zijn berekend op basis van een methode die nog in ontwikkeling is, en zijn dus voorlopig. De foutmarge op de totale omzet is ongeveer 5 procent.