Zomerleesvoer: 'De managementideeënfabriek'
Managementideeën: het wemelt ervan in managementland. Ze zijn een geaccepteerd gegeven en worden binnen onze organisaties naar hartenlust toegepast.
Maar ondanks dat hun invloed soms groot is, springen we er niet kritisch genoeg mee om. Een gemiste kans, aldus Stefan Heusinkveld. Hij schreef daarom het boek 'De managementideeënfabriek'. Hierin neemt hij het ontstaan en de zin en onzin van managementideeën zorgvuldig onder de loep.
Het managementidee als product
Iedere manager heeft wel gehoord van de BCG-matrix, de Balanced Scorecard, Agile of Total Quality Management. Deze ideeën zijn dusdanig ingeburgerd dat we ze vaak klakkeloos overnemen. We stellen nauwelijks kritische vragen en weten opmerkelijk weinig over de herkomst ervan.
Ondertussen beïnvloeden ze echter wel de manier waarop we over management en organisaties denken en zelfs hoe we onze organisaties inrichten. Daarom moeten we ervoor waken dat we ze niet als universele waarheid gaan beschouwen, zo betoogt Heusinkveld. De ideeën van goeroes en andere experts zijn immers slechts producten uit een ‘fabriek’ die aan de man worden gebracht. De vraag blijft echter, weet je ook daadwerkelijk wat je 'eet'?
Een kritische blik ontwikkelen
Pas wanneer je weet hoe zo’n idee tot stand is gekomen, kun je beoordelen of en wat je er als manager of organisatie precies aan hebt. Vanuit die gedachte schreef Heusinkveld zijn boek De managementideeënfabriek.
Hij gaat daarin allereerst in op de vraag wat een managementidee eigenlijk is. Aan de hand van de bekendste managementideeën laat hij vervolgens zien hoe ze zijn ontstaan, door wie ze zijn ontwikkeld en waarom sommige zo populair zijn geworden onder managers.
Kritisch kijken
Zo leert de lezer kritisch kijken naar al die managementideeën en is hij ook beter in staat zijn eigen ideeën te scherpen. Deze kritische kijk zal uiteindelijk bijdragen aan een betere reflectie over de feitelijke bruikbaarheid van managementideeën en de zin en onzin van management in het algemeen.