5 tips om de investeerder te overtuigen
Het product of de dienst, waaraan zij hebben gewerkt in een beperkte omgeving, staat als een huis en is op de markt gebracht. Nu is het tijd voor de volgende stap, namelijk het bedrijf groter maken. Ze hebben een goede basis gelegd, een klantenbestand opgebouwd en weten waar ze over vijf jaar willen staan.
Maar met een groeiend aantal klanten en medewerkers ben je er nog niet. Geld om te investeren en het inschatten van risico’s zijn ook essentieel. Want hoe ga je om met bekende en onbekende risico’s? En hoe kun je geld aantrekken én een meerwaarde krijgen uit je investeerder(s)? Deze gouden combinatie wil je graag hebben. Ik geef je vijf tips die je kunnen helpen de investeerder te overtuigen.
1. Een investering in de onderneming, is een investering in de ondernemer
Niks is belangrijker voor jou als ondernemer dan honderd procent vertrouwen te hebben in jouw eigen bedrijf. Een investeerder zal op zoek zijn naar jouw passie en overtuiging. Voor hem is jouw vertrouwen in het verhaal een super belangrijke parameter.
Wees dus overtuigd en wees je ook bewust van de risico’s. Goed nieuws krijgt namelijk veel meer geloofwaardigheid en betekenis als je ook slecht nieuws kan delen. Risico’s van jouw bedrijf goed aangeven is minstens zo belangrijk als het maximale potentieel.
2. Maak een gedegen plan en een vendor due dilligence rapport
Wees volledig voorbereid. Degene met een goed plan krijgt namelijk van de investeerder veel meer aandacht en quality time. Daarnaast kan een vendor due dilligence rapport, waarin je strategische en financiële informatie van je bedrijf vermeldt, je funding doorlooptijd aanzienlijk verkorten.
Waarom klop je aan bij de investeringsmaatschappij? Wil je bijvoorbeeld de internationale markt bestormen? Hoe ga je met de investering dit doel bereiken? Veel ondernemers willen graag veel geld op halen. Maar de vraag om veel geld is niet altijd slim voor henzelf en kan de investeerder langer doen nadenken.
3. Verzamel een goed team om je heen
Een goed team om je heen verzamelen is belangrijk als je wil groeien en dus een investering nodig hebt. Zorg voor een team met verschillende kwaliteiten. Dit zorgt voor diversiteit in het team. Een echte ondernemer wil namelijk een zo gevarieerd mogelijk team dat elkaar aanvult. Het team moet er juist voor zorgen dat het bedrijf verder komt en met bijvoorbeeld alleen maar creatievelingen blijf je haken op een creatief plan en komt er van uitvoeren niets terecht.
Er bestaan veel methoden om de kwaliteiten van jouw team in kaart te brengen. Zelf vind ik het Insights Discovery Wheel een leuke manier om te bekijken wat het DNA van je teamleden is. Het gaat in dit wiel niet om de functie, zoals marketeer of ingenieur, maar om wie welk voorkeursgedrag heeft en hoe zij kunnen excelleren.
4. Ken de markt
Kennis van de markt is een must als je wil groeien. Je kunt nog zo’n mooi product of geweldige dienst hebben, als je niet weet wat er in de markt speelt, is het lastig om het daadwerkelijk te verkopen. Verdieping in de trends en ontwikkelingen binnen de markt is essentieel. Is het een gestructureerde markt? Een krimpende, of juist groeiende markt?
Hoe snel groeien de bedrijven in jouw branche? Dit zijn allemaal zaken waar je vooraf onderzoek naar kunt doen, zodat de investeerder kan zien dat jij een scherp beeld hebt van de markt waarin jij opereert.
5. Groei: iedere dag, iedere week, iedere maand, altijd
Last, but not least: zorg voor sterke groei. Veel jonge bedrijven, hebben nog wel eens een excuus waarom ze niet snel(ler) groeien. Vaak betekent stagnatie dat het product niet goed gepositioneerd is of verkeerd verkocht wordt. Blijf niet zitten wachten totdat de markt verandert en bij jou aan komt kloppen, maar blijf testen totdat het echt ‘pakt’.
Het lange termijn succes wordt bepaald door veel korte termijn successen. Zorg dus iedere dag weer voor tractie. Een bedrijf met vier deals per jaar is voor een investeerder weinig aantrekkelijk. Een investeringsmaatschappij is namelijk pas echt in jou geïnteresseerd als er een bewezen verdien- of groeimodel is.
It takes two to tango, dus ook jij als ondernemer mag kritisch zijn. Misschien past de investeerder goed bij jouw bedrijf, uiteraard moet jij ook bij de investeerder passen.