Forse omzetgroei voor detailhandel
De omzet van zowel de foodsector als de non-foodsector groeide. Daarnaast is online bijna 24 procent meer omgezet, meldt het CBS. De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor veranderingen in de samenstelling van de koopdagen.
Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder correctie was de omzet van de detailhandel bijna 6 procent hoger dan in mei 2016.
De omzet van de winkels in non-food groeide in mei met bijna 3 procent. De verkopen (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) waren bijna 4 procent hoger dan een jaar eerder.
De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren hebben voor de elfde maand op rij meer omgezet. Winkels in meubels en huishoudartikelen realiseerden voor de achtste achtereenvolgende maand een omzetgroei.
Na twee maanden met omzetstijging kromp in mei de omzet van de winkels in recreatieartikelen. De winkels in consumentenelektronica verkochten meer producten, maar realiseerden toch een lichte omzetdaling.
Winkels in voedingsmiddelen: +2 procent
De winkels in voedings- en genotmiddelen behaalden in mei een omzetstijging van bijna 2 procent. Dat was te danken aan hogere prijzen, want de winkels verkochten evenveel als in mei 2016.
De omzet van de supermarkten groeide met ruim 2 procent, die van de speciaalzaken kromp met 1 procent in vergelijking met een jaar eerder.
Online omzetgroei bijna 24 procent hoger
De online omzet lag in mei bijna 24 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels zetten ruim 22 procent meer om. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet.
De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met ruim 25 procent.