Waarom logistiek nog steeds mensenwerk is
Niets is minder waar, zegt Bart Lammers in zijn boek 'Het pakhuis': ‘Logistiek draait in de eerste plaats om mensen die creatieve ideeën hebben en weten wat werkt.’
Technologie is onmisbaar, erkent logistiek manager en auteur Bart Lammers, maar logistiek draait volgens hem vooral om mensen: ‘Wie beslist of elektrisch vervoer loont? Wie denkt na over de manier waarop drones ingezet kunnen worden? Wie moet er aan de slag met de verbanden die uit die enorme data-berg tevoorschijn komen?
Dat zijn nog altijd mensen. Bovendien: het zijn nog altijd logistiek medewerkers die dag in dag uit goederen ontvangen, dozen uitpakken, heftrucks besturen, vrachtwagens laden en goederen afleveren bij de klant. Logistiek is en blijft mensenwerk.’
Mensen voorop bij logistiek
Logistiek is een van de meest onderschatte bedrijfstakken, vindt Lammers, die Het Pakhuis schreef, een boek over werken in de logistiek. De wereld blijft maar kleiner worden, assortimenten groeien hard en alles moet steeds sneller op steeds meer plekken geleverd worden. Of weer retour. En liefst zonder extra te moeten betalen.
Dit is een mooie uitdaging waarvoor volgens Lammers niet alleen technologie nodig is, maar ook en vooral menselijke creativiteit. En niet te vergeten het vermogen om logistieke creativiteit te vertalen naar een proces dat elke dag – en nacht – opnieuw herhaald kan worden.
‘Logistiek gaat om het waarmaken van beloften en veel mensen in de logistiek hebben gelukkig een zeer sterk ontwikkeld gevoel voor uitvoerbaarheid,’ aldus Lammers: ‘Als we in Nederland onze vooraanstaande positie in de logistiek willen behouden, moeten we mensen voorop zetten, moeten we investeren in kennis en verbindende vaardigheden. Anders kunnen we die nieuwe technieken niet goed inzetten.’
Worstelingen uit de praktijk
In Het pakhuis worstelt de hoofdpersoon niet alleen met zijn uitdagingen als logistiek manager, maar ook met zichzelf. Is hij wel in staat de logistiek zowel beter als goedkoper te maken? Hoe krijgt hij samenwerking met inkoop en verkoop van de grond? Doet hij zelf eigenlijk wel wat hij anderen adviseert? Het zijn worstelingen die Lammers uit de praktijk kent: ‘Ik vind het buitengewoon interessant om te zien wat dit uitdagende vakgebied met mensen doet.’
De werkdruk in de logistiek is hoog, zegt Lammers, zowel voor de managers als voor planners, magazijnmedewerkers en chauffeurs die alle pakketten op tijd moeten bezorgen. Lammers: ‘Mijn boek is een oproep tot reflectie, aan mensen die de toekomst van onze bedrijfstak kunnen bepalen en aan mensen persoonlijk. Blijf kritisch nadenken over oplossingen en over jezelf. Werk samen met andere disciplines. En bovenal: verlies de menselijke maat niet uit het oog.’