Ondernemers met een mening: goed verhaal

Ondernemers met een mening: goed verhaal

Redactie Baaz

Is het je al eens opgevallen dat bij bepaalde onderwerpen steeds dezelfde namen opduiken om over deze thema’s te vertellen en ze te duiden?

Blogs, interviews en video’s van en met ondernemers die in hun vakgebied gelden als experts en opiniemakers. Natuurlijk hebben zij inhoudelijke kennis, maar dat maakt hen niet de spreekbuis van een beroepsgroep of marktsegment. Hun collega’s beschikken immers ook over die kennis. 

Zij onderscheiden zich doordat ze in staat zijn een geloofwaardig en herkenbaar verhaal te vertellen. Een verhaal dat verder gaat dan hun eigen onderneming, product of dienst. Een verhaal dat wat zegt over de sector in de brede zin. Geen vlakke vertelling, maar één met diepgang: met hoogte- en dieptepunten en een persoonlijke mening.

Hoe profileer jij je als ondernemer en word je gezien als expert? Waarom kiezen klanten voor jou en niet voor een ander in hetzelfde vakgebied? Hoe word je opiniemaker en ‘thought leader’ in jouw markt?

Business vertalen in relevante verhalen

Dat begint met een geloofwaardig verhaal. Succesvolle ondernemers hebben niet alleen een visie en een missie, maar ook een mening. Zo weten jouw klanten en jouw publiek waar jij vandaan komt, wat je vindt en kiezen ze er voor om je volgen. Je spreekt ze zo aan dat ze je vertrouwen. 

Dat vertrouwen beschaam je niet: het is de valuta waar jij je onderneming en je expertstatus op bouwt. Daarom blijf je bij in je vak, zoek je continu naar nieuwe ontwikkelingen en weet je die te vertalen naar relevante verhalen. En je kennis deel je rijkelijk in bijvoorbeeld blogs, video’s en interviews. De huidige, digitale tijd biedt een ideaal podium voor ondernemers die wat te vertellen hebben.

In de marge of mooie marges?

Uiteraard is dit niet voor alle ondernemers even gemakkelijk. Veel ondernemers zijn gek op het spel van ondernemen of dol op hun vak. Liefst beide. Maar dat betekent niet per se dat ze ook bedreven zijn in het handig en behapbaar communiceren van hun toegevoegde waarde. 

Denk bijvoorbeeld aan een slimme startup in de tech-branche, of een financieel adviesbureau dat klanten tot zes cijfers achter de komma accuraat kan helpen. Een waar dilemma: je bent goed in je werk en levert waar voor je geld aan klanten. Maar zonder zichtbaarheid blijven jouw verhaal en je mooie product of dienst verborgen. Zo leven vele ondernemers die kwaliteit leveren in de marge. Ook financieel. 

Laat zien wie je bent

Kwaliteit, inhoud, kennis: ook in deze tijd zijn ze onmisbaar om te excelleren als ondernemer. Maar waar dit vroeger voldoende was, vormt het nu slechts de basis. Bovenop die basis willen klanten weten wie jij bent als ondernemer. Waar jij expert in bent. Ze willen een gevoel krijgen bij je onderneming en feiten roepen weinig warme gevoelens op. En nee, dat betekent niet dat jij al je privébesognes op straat moet gooien. 

Maar klanten willen je wel leren kennen. Persoonlijk, privé en zakelijk lopen steeds meer door elkaar en trouwens: jij bent als ondernemer vaak (deels) het product of de dienst die je verkoopt. Dus ja, je moet laten zien wie je bent en wat je weet. Vertel je klanten waarom ze juist voor jou moet kiezen. Iedere ondernemer moet tegenwoordig helder kunnen communiceren en in staat zijn om zijn of haar verhaal te vertellen.

Wat is jouw verhaal?

Over de auteur

Reinier Rombouts is eigenaar van Chief Storyteller. Hij publiceerde onlangs een boek over storytelling: Raak! Benut de kracht van je persoonlijke verhaal. Op 28 november is hij de afsluitende spreker tijdens het Business Storytelling Congres in Utrecht.
 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie