De SYMBIOZ: Renaults visie voor 2030
Stel je eens voor: je gaat op reis, voor werk of ter ontspanning, in een rijdende woonkamer die zo snel als een sportauto accelereert.
In stilte, zodat je je gedachten kunnen laten afdwalen. Je bent omringd door muziek – met de geluidskwaliteit van een concertzaal – en beeldschermen van bioskoopkwaliteit. Je arriveert ontspannen, geïnformeerd en aangenaam vermaakt. Is dit de toekomst? Renault denkt van wel. We geven een voorproefje in de vorm van de demo car SYMBIOZ.
Renault onthulde op de autoshow van Frankfurt (IAA) in september zijn visie voor 2030: de SYMBIOZ concept car – een auto en een huis. Nu is het de beurt aan het eerste rijdende demonstratiemodel dat vanaf het begin is ontworpen als autonome auto – een voorproefje voor de middellange termijn, tot 2023.
SYMBIOZ demo car
Met de SYMBIOZ demo car laat Renault zien hoe een autonome, elektrisch aangedreven en connected auto in de praktijk functioneert. Het model biedt een geheel nieuwe rijervaring en vorm van rijplezier – ongeacht of de bestuurder wel of niet zelf stuurt.
De bestuurder kan de SYMBIOZ demo car autonoom laten rijden, terwijl hij de reistijd voor andere dingen kan benutten. Renault gelooft dat reizen per auto een persoonlijke ervaring wordt die de zintuigen prikkelt, in een interieur dat voor elke rijmodus een andere sfeer krijgt. De auto wordt onderdeel van het ecosysteem van bestuurder en passagier.
Voorproefje toekomst van Renault
'Je kunt je geen beeld van de toekomst van mobiliteit vormen als je niet in de SYMBIOZ demo car hebt gezeten. Onze ingenieurs en designers hebben zich naar het volgende decennium verplaatst met de ontwikkeling van een autonome auto die je een nieuwe vorm van mobiliteit laat ervaren. Deze elektrisch aangedreven en autonome demo car is vanaf het begin ontworpen om vastgeroeste ideeën over hoe je van A naar B kunt reizen, op losse schroeven te zetten. We willen de wereld onze visie tonen en een voorproefje geven van de toekomst van Renault', aldus Gaspar Gascon Abellan, de Executive Vice President Product Engineering bij Groupe Renault.