Vind de geschikte kantoorruimte voor je bedrijf in 5 eenvoudige stappen
Klinkt allemaal erg ingewikkeld, maar dat is het absoluut niet. Met dit stappenplan en de bijbehorende tips huur jij simpel een ideale kantoorruimte op dé perfecte locatie.
#1: Bepaal het budget voor jouw nieuwe kantoorruimte
Zorg dat je een budget opstelt voor je nieuwe kantoor, want dat zorgt ervoor dat je kantoren kunt uitsluiten die buiten het budget vallen. Door slim te huren, ga je zeer effectief met je budget om. Hoe? Door gemeenschappelijke ruimten te delen met andere bedrijven in het kantoorpand. Bovendien is het zinvol om ‘kale’ huurprijzen niet te vergelijken met all-in huurprijzen. De nutsvoorzieningen en internet, schoonmaak en receptie (zijn) vaak al meengenomen in all-inprijzen. En bedenk je dat ook verhuurders belang hebben bij jou als huurder, dus onderhandel over een korting op de huurprijs.
#2: Kies de locatie voor jouw kantoor
Budget? Check! Tijd om een locatie te vinden voor jouw kantoorruimte in Amsterdam bijvoorbeeld. Huren in het centrum van steden als Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Eindhoven geeft het aanzien van jouw bedrijf een boost. Echter kan het ook verstandig zijn om bijvoorbeeld net buiten de ring van Amsterdam of in Rotterdam Alexander te huren. Goed bereikbare en goedkopere alternatieven dan centrumlocaties. Bovendien kunnen omliggende steden als interessant gevonden worden. Huur in Haarlem of Amstelveen ten opzichte van Amsterdam of in Capelle aan den IJssel (Rotterdam), Houten (Den Haag) of Zoetermeer (Utrecht).
#3: Kantoorconcept, business center, bedrijfsverzamelgebouw of eigen kantoorgebouw?
Ga je huren in een kantoorconcept of toch een business center? Uiteraard is een bedrijfsverzamelgebouw ook een optie, of kies je voor een eigen kantoorpand? In kantoorconcepten profiteer je van de community, een sociaal hart en een restaurant. Bovendien ligt het ziekteverzuim lager en voelt het personeel zich beter op de werkvloer bij bedrijven die huren in een kantoorconcept.
In een business center zijn de ruimten vaak ingericht, is er voldoende vergaderruimte en is er een receptie. Netwerken en nieuwe samenwerkingen optuigen kan ideaal in een business center. Je profiteert van iets minder luxe dan bij een kantoorconcept, maar de huurprijs ligt ook lager.
Een bedrijfsverzamelgebouw is zeer interessant als je als bedrijf op meerdere locaties wilt zitten in Nederland. Dan is het ideaal om in meerdere bedrijfsverzamelgebouwen vlakbij snelwegen te huren. Zo ben je goed bereikbaar door heel Nederland. Beduidend minder luxe dan in een kantoorconcept of een business center, maar wel de goedkoopste variant.
#4: Zo bepaal je hoeveel vierkante meter kantoorruimte je nodig hebt
Om verder te komen in de zoektocht naar kantoorruimte, moet ook bepaald worden hoeveel vierkante meter aan kantoorruimte gewenst is voor je bedrijf. Zo is 700 m2 voor 100 personen vaak niet genoeg, terwijl 7 m2 voor 1 persoon acceptabel is. Afhankelijk van de wensen als bedrijf, kun je een richtlijn van 7 t/m 12 m2 kantoorruimte per werknemer aanhouden.
#5: Welke kantoorinrichting spreekt je aan? Tip: kies een URBAN-kantoorruimte
Naast het huren van een geschikte kantoorruimte, moet je ook alvast vooruitkijken naar de inrichting van die ruimte. ‘Welke kantoorinrichting sluit aan bij de uitstraling van mijn bedrijf?’ Dat is de vraag die ieder bedrijf dat kantoorruimte zoekt zichzelf moet stellen. Onze tip: een URBAN-kantoorruimte. URBAN is een van de stijlen van Officeplanner, een prefab design inrichtingsconcept. Met URBAN huur je in een industriële en hippe ruimte, die bekend staat om de flexibiliteit. Ideaal voor bedrijven die (snel) willen groeien.
Zo simpel is het huren van kantoorruimte
Alle stappen doorlopen? Check, klaar om te huren! Toch nog vragen? Neem een kijkje op de gratis vergelijkingswebsite SKEPP met een groot en actueel kantorenaanbod in Nederland, Duitsland en België.