Youngtimer interessante bedrijfsauto door gunstige bijtelling

Youngtimer interessante bedrijfsauto door gunstige bijtelling

Redactie Baaz

Bij het kiezen van een auto voor de zaak, valt de keuze niet snel op een oudere bolide uit het wagenpark. Toch hebben dit soort auto’s fiscale voordelen en kan een tweedehands wagen goed dienst doen als voordelige bedrijfswagen.

Een youngtimer, een auto tussen de vijftien en dertig jaar oud, heeft een groot voordeel omtrent bijtelling. Wordt er op jaarbasis meer dan 500 kilometer privé gereden met een bedrijfsauto? Dan betaalt een werkgever hier bijtelling voor. Neem een youngtimer als bedrijfswagen zeker in overweging als de bolide privé wordt gebruikt. Denk daarbij niet meteen aan oude wagens, want ook de Jaguar X-type, de BMW 7-serie en de Saab 9-3 Sport Sedan zijn onder andere youngtimers. 

Meer youngtimers na aanpassing oldtimerregeling

Een aantal jaar terug, begin 2014, veranderde er het een en ander rondom de leeftijd waarop een auto de titel oldtimer kan ontvangen. Deze ging van 25 naar dertig jaar. Om vrijstelling van wegenbelasting te hebben, moest een auto veertig jaar terug op kenteken zijn gezet. Het gaat hierbij dus om de datum van de eerste tenaamstelling. Sinds de aanpassing in deze leeftijd, is het aantal oldtimers van boven de veertig toegenomen. Zakelijke auto’s hebben hier geen aandeel in. Profiteren van de fiscale voordelen die een oldtimer met zich meebrengt, kan alleen als de oldtimer of het gebruik daarvan, aan bepaalde eisen voldoet. Een eis schrijft een oldtimer meteen af als bedrijfswagen; oldtimers mogen alleen particulier en dus niet zakelijk worden gereden. Hoe zit het met bolides die eerder wel als oldtimer werden bestempeld, maar dat nu niet meer zijn door deze wetswijziging? 

Auto’s tussen de 25 en dertig jaar zijn sinds 2014 opeens geen oldtimer meer. Wagens onder de veertig kunnen sinds dat jaar geen volledige vrijstelling meer krijgen van de wegenbelasting. Om de eigenaren van ex-oldtimers niet volledig tussen wal en schip te laten vallen, ontstond de overgangsregeling. Hiermee hoeven bezitters van auto’s met een leeftijd van 25 tot en met veertig, slechts een kwart van de wegenbelasting te betalen als zij zich aan bepaalde voorwaarden houden. Ook hier geldt echter dat de wagens niet zakelijk gereden mogen worden om te kunnen profiteren van het fiscale voordeel. Daarbij komt dat de wagens in de maanden december, januari en februari dan niet de weg op mogen. Zakelijke rijders hebben dus niets aan de oldtimer- en overgangsregeling, maar door de intrede hiervan is er wel een deel van de auto’s beschikbaar geworden als youngtimer. Waar een deel tussen de 25 en dertig jaar eerst wel oldtimer was, is daar nu sprake van youngtimers. Hierdoor is er een ruimer aanbod aan youngtimers.  

Bijtelling over dagwaarde

Bij het zakelijk rijden van een youngtimer is geen sprake van belastingheffing, wel is er een ander fiscaal voordeel; de bijtelling. Voor een auto op naam van een werkgever of bedrijf, geldt bijtelling als er meer dan 500 kilometer per jaar privé mee wordt gereden. De bijtelling voor youngtimers een stuk lager dan voor auto’s die jonger zijn dan vijftien jaar. Niet door het percentage dat betaald moet worden, want dit staat voor youngtimers op het hoogste percentage van 22. Het voordeel zit in de waarde waarop deze bijtelling is gebaseerd. Om de bijtelling te bepalen, wordt bij youngtimers namelijk gekeken naar de daadwerkelijke waarde (lees; dagwaarde) in plaats van naar de nieuwwaarde (lees; catalogusprijs). Gezien het verschil in aanschafprijs van een oudere, tweedehands bolide en een nieuwe wagen, kan er een heel groot verschil ontstaan in de bijtelling die voor zo’n bedrijfsauto moet worden betaald. Bijna alle wagens vallen binnen deze 22 procent aan bijtelling. Alleen auto’s die 0 procent aan CO2-uitstoot per kilometer veroorzaken, betalen slechts 4 procent aan bijtelling. Vaak zijn dit wel veel duurdere auto’s, waardoor een youngtimer alsnog een stuk voordeliger kan zijn. 

Lagere autopremie

Naast het bijtellingvoordeel, geldt er voor zo’n oudere bolide vaak een lagere autopremie. Hierover hebben werkgevers zelf controle. De autoverzekering berekenen is verstandig om als werkgever te doen. Hiermee geeft een vergelijkingssite een advies over de beste autoverzekering en dekking voor een auto. Hierbij wordt gekeken naar persoonsgegevens, maar ook naar de auto zelf. Is een auto ouder dan tien jaar, dan zal al snel een WA-verzekering worden geadviseerd. Hiermee wordt dan wel alleen schade die een bestuurder veroorzaakt aan anderen vergoed. Schade aan de eigen auto wordt niet vergoed.  

Niet alleen maar voordelen

Het rijden van een youngtimer voor de zaak heeft ook een aantal nadelen. Zoals de eventueel iets minder nette en daarmee minder zakelijke uitstraling die zo’n wagen kan geven, al is dat zeker niet met alle youngtimers het geval. Het brandstofverbruik van een oudere wagen kan wat hoger zijn en de soort brandstof waarop wordt gereden kan beperkingen opleveren. Oudere dieselwagens hebben sinds kort namelijk geen toegang meer tot bepaalde stadsdelen. Om die reden kan het handig zijn om te letten op welk soort brandstof een auto rijdt. Om te bepalen of een youngtimer een goede bedrijfsauto zal zijn, is het als ondernemer verstandig om vooraf te berekenen wat er aan bijtelling en autopremie betaald zal moeten worden, of er privékilometers – en zo ja, meer dan 500 – gereden gaan worden en wat en of er iets uitgestraald dient te worden met de bolide. 


 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie