Online cross-border koopgedrag stijgt explosief

Online cross-border koopgedrag stijgt explosief

Redactie Baaz

De zogenaamde online cross border trade groeit wereldwijd hard. Zo winkelt inmiddels de helft van alle consumenten die online actief zijn over de grens.

PayPal en Ipsos presenteren hun vijfde jaarlijkse cross-border ecommerce rapport over 2018. Het wereldwijde onderzoek geeft inzicht in het online binnenlands en cross-border koopgedrag van ruim 34.000 consumenten in 31 landen en focust op hoe ecommerce zich ontwikkelt, waarom en hoe consumenten over de grens winkelen en hoe ze betalen voor hun aankopen.

Om meer internationale klanten aan te trekken en je bedrijf wilt laten groeien, is het noodzakelijk de voorkeuren van wereldwijde consumenten en hun uitdagingen te begrijpen. De resultaten van dit onderzoek helpen verkopers bij het ontdekken van nieuwe internationale verkoopkansen en kunnen helpen hun omzet te verhogen.

Internationale cross border e-commerce stijgt

De onderzoeksresultaten laten zien dat uit de 31 ondervraagde landen ongeveer 50 procent van alle ondervraagde consumenten zegt dat ze online internationaal winkelen. Aan kop staan hier het Midden-Oosten met 70 procent van de consumenten en 62 procent van de Afrikaanse consumenten die het meest internationaal kopen. In de landen Ierland, Oostenrijk en Israël zegt ongeveer 80 procent van de ondervraagde consumenten dat ze zelfs jaarlijks online aankopen doen bij internationale verkopers.

Ook in ontwikkelingslanden groeit de internationale markt. In India, Argentinië en de Filippijnen rapporteren ondervraagde consumenten een aanzienlijke toename van hun online uitgaven op jaarbasis, met respectievelijk 42 procent, 40 procent en 26 procent jaarlijkse groei van e-commerce.

Nederland is een populaire winkelbestemming voor andere Europese consumenten. Volgens het onderzoek verkopen Nederlandse verkopers het meeste aan België, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk. Het behoort ook tot de top 10 winkelbestemmingen voor Duitsland (#7) en Polen (#10). Nederland is daarnaast de op vier na grootste online exporteur in Europa. Hierbij zijn reizen, diensten en mode de grootste markten. Maar ook buiten Europa is er nog meer te winnen voor de Nederlandse verkopers nu consumenten wereldwijd staan te popelen om online over de grens te shoppen.

Hoe kunnen verkopers hier hun voordeel mee doen en consumenten die bereid zijn internationaal online aankopen te doen aan zich te verbinden? Op basis van het onderzoek hebben we een aantal inzichten op een rij gezet waarmee ook de kleinere spelers zich nog beter in de wereldwijde e-commerce kunnen onderscheiden en hun sales kunnen verhogen.

Prijs bepaalt

Uit alle 31 ondervraagde landen gaven de meeste consumenten aan dat een betere prijs elders de voornaamste motivatie (72 procent) is om cross-border te winkelen. Verkopers die concurreren op prijs of kortingen aanbieden aan consumenten, hebben een betere kans om wereldwijd hun klanten over de streep te trekken. Daarbij kijken consumenten holistisch naar de prijs - 25 procent zegt dat hoge levering- en verzendkosten hen ervan weerhoudt aankopen te doen bij websites in een ander land, en 24 procent spreekt dezelfde zorgen uit over het betalen van invoerrechten, -heffingen of -belastingen die bij de aankoop komen kijken. Verkopers die op transparante manier alle kosten en voorwaarden die aan een aankoop zijn verbonden vooraf en tijdens het betaalproces vermelden, lijken een betere kans te hebben om internationale winkelconversies binnen te halen.

Bijzondere producten

Wereldwijd is de tweede meest voorkomende reden waarom consumenten internationaal winkelen is voor de toegang tot nieuwe producten die niet beschikbaar zijn in hun eigen land (49 procent) of om nieuwe en interessante producten te ontdekken (34 procent). Handelaars die unieke producten aanbieden en een duidelijke SEO-strategie hebben om producten gemakkelijk te vinden, kunnen in deze markten groeien. Welke bijzondere producten kunt u aanbieden? Is het een uniek kunstwerk of een hand gemaakte trouwjurk? Consumenten zijn ernaar op zoek.

Laptop, tablet, mobiel

Het cross-border onderzoek wijst ook uit dat online aankopen via mobiel en tablet enorm toenemen. Zo wordt door consumenten in China 53 procent van de aankopen via mobiel of tablet gedaan, in India 48 procent en in de Verenigde Staten 45 procent. Met het oog op de toekomst is het voor webshops van belang om een website te hebben die niet alleen goed werkt op laptop, maar op verschillende devices.

De juiste betaalmethode

Een drijfveer van online aankopen is ook de betaalmethode. Naast het feit dat consumenten een veilige betaalmethode willen (44 procent), geeft drie van de vier consumenten (76 procent) voorkeur aan betalen in eigen valuta. Denk ook hier aan transparantie zodat je eventuele zorgen over betaalmethodes in een vroeg stadium weg kunt nemen. Het is wel goed om bij dit soort afwegingen het type markt en consument waar je wil verkopen in het achterhoofd te houden. Zo zijn consumenten uit Afrika eerder geneigd een aankoop te doen in het geval van een zichtbaar en vertrouwd betaallogo (36 procent) dan de Oost-Europese consument (met een gemiddelde van 16 procent).

Spreek hun taal

57% van de respondenten wereldwijd geeft aan zich niet op hun gemak te voelen om producten op websites in een andere taal te kopen. Mensen uit ontwikkelde markten zoals de VS, het Verenigd Koninkrijk of Duitsland tonen een sterke voorkeur te hebben voor aankopen van een internationaal erkende winkel or e-shop beschikbaar in hun eigen taal. Overweeg daarom je te investeren in goede vertalingen. Slechte taal kan de winkelervaring makkelijk verpesten.

 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie