Hotline doorbreekt schaamtecultuur zakelijke conflicten
Tijdens de Week van de Mediation (tot en met 19 oktober) is een team van zakelijke mediators via de hotline te bereiken om ondernemers zo kosteloos van advies te voorzien. Frederique van Zomeren, voorzitter van de NMv, wil met de hotline de schaamtecultuur rond zakelijke conflicten doorbreken. 'Zakelijke conflicten kunnen een enorme impact hebben op een organisatie. Helemaal voorkomen kan je een conflict niet, en dus moet je er als ondernemer op een gezonde manier mee om leren gaan. Mediation kan daarbij voor veel mkb’ers een laagdrempelige oplossing bieden.'
In Nederland kennen we een conflictcultuur waarbij het beschamend is als het niet lukt om het zelf op te lossen, zo ziet Van Zomeren. 'Of het nu gaat om een conflict met een werknemer, zakelijke partner of een leverancier die te laat of helemaal niet levert: als ondernemer ken je dikwijls enige schaamte om toe te geven dat je er met de andere partij niet uitkomt. Als dat punt eenmaal is bereikt, is het dikwijls al zo uit de hand gelopen dat je alleen nog maar in de vechtmodus kan komen. En dan is er vaak nog maar één route: een advocaat in de arm nemen en op naar de rechter.'
Schaamtecultuur ondernemers
Volgens Van Zomeren kan mediation voor ondernemers verschillende voordelen hebben ten opzichte van een rechtsgang. 'Een rechtszaak kost doorgaans veel tijd en je bent een groot deel van de regie kwijt. Bij een mediationtraject bepaal jij als ondernemer juist hoe het proces verloopt. Zo gewoon als het voor ondernemers is om af en toe hulp in te roepen voor de boekhouding of ICT, zo gewoon moet het ook worden om even met een professional te schakelen als je met een zakelijk conflict te maken hebt', zo stelt ze.
Voordat dit ‘normaal’ wordt voor ondernemers dient eerst de huidige schaamtecultuur rond zakelijke conflicten te worden doorbroken, zo vindt de NMv-voorzitter. 'Als je als ondernemer uitstraalt dat het ‘ok’ is om het af en toe met elkaar oneens te zijn, zullen mensen eerder van zich laten horen als ze iets op hun lever hebben. Bij zo’n cultuurverandering hoort dan ook dat je hulp van buitenaf durft in te schakelen zodra dat nodig is. Met de MKB-Hotline hopen we deze week een grote stap in de goede richting te zetten.'
De MKB-Hotline en de Week van de Mediation
Ondernemers die advies willen over een zakelijk conflict kunnen tijdens de Week van de Mediation contact opnemen met de hotline die NMv in samenwerking met MKB-Amsterdam heeft gelanceerd: 0800-MEDIATION (0800-6334284).