Pro Warehouse: dé Apple Authorised Enterprise Reseller
Pro Warehouse is een bedrijf dat organisaties helpt succesvol te transformeren naar Apple. Het bedrijf richt zich uitsluitend op Apple, wat Pro Warehouse in Nederland uniek maakt. Naast Apple-producten biedt Pro Warehouse volledige bijbehorende service. Het bedrijf is er dan ook bij het gehele aankoop- of vervangingstraject.
Oprichting Pro Warehouse
Pro Warehouse is al meer dan 10 jaar de zakelijke Apple Reseller van Nederland. ‘Het bedrijf is ooit ontstaan om te zorgen dat als een klant problemen heeft omdat bijvoorbeeld de machines zijn gestolen of het bedrijf snel Apple devices nodig heeft, er direct een nieuw product uit voorraad geleverd kan worden. Vandaag de dag is dat nog steeds iets wat wij nastreven. Het gaat tegenwoordig zelfs nog een stuk verder. Wij zorgen ervoor dat we naast de standaard machines ook CTO-modellen en klantspecifi eke producten op voorraad hebben. Dus ondanks welke machine of welke upgrade. Wij willen de klant direct uit voorraad kunnen helpen’, vertelt Rowan Pijn, marketing manager van Pro Warehouse.
Eigen voorraad en eigen transport
Het bedrijf heeft dus een eigen voorraad, waardoor het organisaties met problemen direct kan helpen. ‘Dat is ook de reden dat wij ons eigen transport hebben. Wij verzorgen het transport voor onze grote projecten en de leveringen in de omgeving van midden Nederland. Als de klant spoed heeft, dan zorgen wij ervoor dat er zo snel mogelijk een nieuw device bij de klant is.'
Volledige focus op Apple
Maar wat is eigenlijk de grootste kracht van de organisatie? ‘Onze grootste kracht is dat wij 100 procent focussen op Apple. Daar zijn we ook de enige van in Nederland: volledige focus op Apple en bovendien op de zakelijke markt. Daarnaast bieden wij een totaalpakket aan voor de zakelijke Apple-klant.’, vertelt Rowan. ‘Wij hebben daarbovenop alle kennis om het Apple ecosysteem voor de klant in te richten, te beheren en te onderhouden.’
Overstaptraject
Pro Warehouse biedt dus onder meer hulp aan bij de (gedeeltelijke) overstap naar Apple. Toch zullen er veel bedrijven zijn die bang zijn voor het overgangstraject, vanwege kosten, tijd of andere zaken. Wat zegt Rowan daartegen? ‘De beweegredenen van de klant zijn inderdaad vaak dat ze bang zijn dat het duur is. Of ze vragen: we werken met Windows, past het wel naast onze omgeving? Wij gaan daarom graag bij de klant op bezoek en vragen dan ook waar de wens vandaan komt en wat de uitdagingen in de organisatie nu zijn.’
‘We zeggen niet: Windows is slecht, dus je moet de overstap maken naar Apple. De medewerkers of de organisatie vragen vaak naar Apple; het gaat erom wat het verhaal erachter is waarom ze aan het kijken zijn naar Apple. Daarvanuit kunnen wij de klant adviseren en helpen te transformeren.' Zoals eerder gezegd, wil Pro Warehouse de klant niet dwingen voor Apple te kiezen. ‘Die behoefte moet er bij de klant zijn. Wij gaan ze niet overtuigen om voor Apple te kiezen, wij willen ze hooguit adviseren als ze twijfelen over de redenen voor het maken van een bepaalde keuze.’
Test onder groep medewerkers
Bedrijven die toch twijfelen kunnen bjvoorbeeld een POC (proof of concept) uitvoeren bij een kleine groep medewerkers. ‘Wat wij vaak doen, zeker als een organisatie het wat breder wil gaan uitrollen, is om een bepaalde doelgroep binnen de organisatie te laten testen of alles goed werkt. Maar soms kiest het bedrijf ervoor dat de medewerkers zelf de keuze krijgen middels BYOD of CYOD. Het is lastig te zeggen dat we elk traject hetzelfde aanvliegen, omdat we met de grote bedrijven in Nederland werken. Daarom kunnen we niet zeggen: we doen het altijd op die manier. Maar we komen altijd bij de klant langs om zijn wensen te bespreken en vanuit daar gaan we kijken wat de beste manier is om het traject verder aan te gaan.’ Als de klant eenmaal overstag is, blijken zij verbaast over hoe gemakkelijk het Apple ecosysteem werkt, vooral met het beheer en de ‘uitrol’ binnen de organisatie.
Interesse in de diensten van Pro Warehouse?
Wie interesse heeft in de diensten van Pro Warehouse, kan het beste contact opnemen. ‘Gewoon even een belletje naar ons en aangeven dat ze graag een kennismakingsgesprek willen. Dan komt één van onze Apple-specialisten graag langs bij de klant om te inventariseren wat de precieze wensen en behoeften van de klant zijn. Dat doen wij met alle plezier!’
Toekomstvisie
Pro Warehouse wil aankomend jaar blijven groeien, zoals het de afgelopen jaren al deed. ‘Wij zijn de afgelopen jaren heel hard gegroeid, naar meer dan 30 medewerkers, waarbij we nog steeds een aantal openstaande vacatures hebben. Daarvan moeten er nu nog vier of vijf ingevuld worden. We verwachten dat daar nog een stuk meer medewerkers bij komen in 2019. Apple groeit op de zakelijke markt. Wij zullen dus voorlopig niet stilzitten, maar blijven gewoon doorgaan met innoveren en groeien.’
Pro Academy
De groei van Apple in de zakelijke markt brengt ook problemen met zich mee. Er blijken namelijk te weinig goede Applesystem engineers in de markt te zijn. ‘Wij zijn daarin een innovatief bedrijf: Pro Warehouse ziet kansen en gaat er ook direct op in.’ Een voorbeeld van het aanpakken van kansen is de Pro Academy. ‘Dat is volkomen nieuw en gaat in 2019 lopen. Wij zijn een eigen opleiding gestart om medewerkers op te leiden als Appleengineer. Dat kan voor onszelf zijn, omdat wij nieuwe medewerkers vinden. Dat kan echter ook voor bedrijven zijn. Stel dat een bedrijf vertelt dat de medewerkers steeds meer om Apple vragen, maar dat het niet de kennis in huis heeft, dan kunnen we de betreffende medewerkers volledig trainen in het beheer en uitrollen van Apple.’
Naam ‘Pro Warehouse’
De naam ‘Pro Warehouse’ is niet zomaar verzonnen: er zit een gedachte achter. ‘Pro Warehouse bestaat eigenlijk uit twee woorden: pro en warehouse’, legt Rowan uit. ‘Pro staat voor professionele services; wij willen dat onze medewerkers de kennis en kunde hebben om alle professionele services uit te werken. Denk daarbij aan het adviseren, het installeren van devices, het uitrollen van MDM en het installeren daarvan. Warehouse staat natuurlijk voor onze gedachte bij een magazijn. Wij zijn dan ook de enige partij in Nederland die zich focust op het zakelijke bedrijf dat eigen Apple voorraad heeft.’