Hoe neem je goed personeel aan?
Goed personeel aannemen: het is misschien wel een van de moeilijkste aspecten van het ondernemerschap. Past de sollicitant bij je bedrijf, is hij betrouwbaar en komen de wederzijdse verwachtingen overeen? Met deze tips word jij een sollicitatieheld.
1. Wees transparant
Bij een goed sollicitatiegesprek weten de werkgever en sollicitant na het gesprek exact wat ze van elkaar mogen en kunnen verwachten. Wees daarom zo specifiek mogelijk in je wensen. Ga dan ook niet voor de standaard zin 'eigen input wordt op prijs gesteld', maar vertel de sollicitant dat je een snelgroeiend bedrijf bent en dat zijn of haar potentiële functie zal meeveranderen. Zo weet de sollicitant direct waar hij aan toe is.
2. Overtuig kandidaten van je bedrijf
Hoewel een sollicitatiegesprek natuurlijk is bedoeld om de juiste persoon voor je bedrijf aan te nemen, zijn hoogstwaarschijnlijk de meeste mensen die je voor je krijgt niet geschikt. Het is tóch aan te raden om ook hen positief naar huis te laten gaan, zodat ze op een later moment positief over het bedrijf blijven praten. Vertel ze daarom met passie over je bedrijf.
3. Maak geld niet de reden
Zorg er altijd voor dat de sollicitant geld niet als dé hoofdreden ziet om voor je bedrijf te werken. Maak de potentiële werknemer enthousiast en verantwoordelijk voor zijn werk. Motiveer mensen met eigen input te komen; belangrijk daarbij is om die input ook te waarderen én hier (soms) wat mee te doen. Zo voelt de werknemer dat er geluisterd wordt en zal hij met steeds meer ideeën komen.
4. Investeer tijd in het inwerktraject
Het proces van aannemen stopt niet als de werknemer in dienst is getreden. Het is aan jou om het inwerktraject zo eenvoudig mogelijk te laten verlopen, zodat de nieuwe werknemer prettig kan beginnen bij je organisatie. Maak de werknemer wegwijs en zorg ervoor dat hij wordt geaccepteerd bij andere collega's.
5. Neem goede stagiaires vast aan
Blijf je het lastig vinden goed personeel te werven? Dan is het niet geheel onverstandig om goede stagiaires een contract aan te bieden. Je weet namelijk al wat je in huis hebt, waardoor je jezelf niet hoeft af te vragen of hij past in je organisatie.