Tips voor een chaotische ondernemer
1. Ruim je bureau op
Het is onmogelijk je hoofd leeg te houden, terwijl je bureau vol ligt met zinlose spullen. Maak en houd daarom je bureau opgeruimd, zodat dit je rust geeft tijdens je werkzaamheden. Een mooi moment natuurlijk is de dag voordat je op vakantie gaat, waardoor je met een opgeruimd bureau terugkomt. Dan begin je tenminste weer 'met een schone lei' aan je werk.
2. Creëer een to-do list
Vervolgens is het belangrijk dat je rust in je hoofd creëert. Dit kan je bijvoorbeeld doen door een to-do-list voor jezelf op te stellen, waardoor je zeker weet dat je niets vergeet. Zorg er ook voor dat je deze lijst vrijwel altijd bij je hebt. Vraagt een werknemer jou iets te regelen, dan kun je dit direct noteren. Doel bereikt.
3. Houd agenda bij
Een logisch gevolg van een to-do list is een agenda goed bijhouden. Zet, met nadruk, al jouw afspraken in je agenda, zodat je in één oogopslag ziet wat er gedaan dient te worden. Zo weet je zeker dat je niets vergeet, al moet je je dan wel écht houden aan je afspraken.
LEES OOK: Elevator pitch: hoe pak je het aan?
4. Voorkom dat je jezelf herhaalt
Heb je ook het gevoel dat je werknemers twintig keer hetzelfde vragen? Dan is het tijd dat je een FAQ opstelt. Zet het bestand vervolgens openbaar neer, zodat iedereen eerst hierheen kan voordat ze de vraag aan jou stellen. Het kost even energie, maar je houdt daarna juist veel tijd over. Precies wat je nodig hebt.