7 SEO tips om zelf je website te optimaliseren
Google is voor vrijwel elk bedrijf een belangrijk kanaal om bezoekers voor de website of webshop te verkrijgen. Binnen Google is het mogelijk om te adverteren, via Google Ads, maar nog gunstiger is het krijgen van bezoekers uit de organische (niet-betaalde) zoekresultaten.
Om een goede positie in deze zoekresultaten te verkrijgen, is het van belang dat je aan de slag gaat met zoekmachine-optimalisatie (SEO). SEO bureau SmartRanking geeft je in dit artikel zeven tips waarmee je zelf aan de slag kunt met de zoekmachine-optimalisatie van je website.
1. Onderzoek waar je doelgroep naar zoekt
Wanneer je goed gevonden wilt worden in Google, is het van belang dat je weet waarop je doelgroep zoekt. Zonder deze informatie kan je aan de slag gaan met teksten, maar mis je de juiste zoektermen in je teksten. Er zijn verschillende gratis tools waarmee je een zogenaamd zoekwoorden-onderzoek kunt uitvoeren. Met de Google Keyword Planner alternatieven Übersuggest, Google Trends en Answer the Public kom je eenvoudig te weten welke zoekwoorden relevant zijn voor jou. Heb je eenmaal zoekwoorden gevonden? Dan is het handig om deze te noteren in een Excel-document, zodat je het overzicht behoudt.
2. Optimaliseer je laadsnelheid met caching
De laadsnelheid van je website is een enorm belangrijk onderdeel van je vindbaarheid in Google. Het bedrijf wil voor zijn bezoekers de beste gebruikservaring op een website en een snelle website is een onderdeel hiervan. Je kunt de laadsnelheid op diverse manieren optimaliseren. De beste manier is het inschakelen van caching op je website. Dankzij caching worden afbeeldingen, opmaakbestanden en scripts opgeslagen op de computer van een bezoeker. Hierdoor hoeven deze bestanden maar één ingeladen te worden, wat veel laadsnelheid scheelt. Wanneer je gebruikmaakt van het CMS WordPress is het gemakkelijk om caching in te schakelen. Dit kun je doen via WordPress SEO plugins. Goede caching plugins voor WordPress zijn WP Rocket, WP Super Cache en W3 Total Cache.
3. Meld je aan bij Google Mijn Bedrijf
Via Google Mijn Bedrijf krijg je een vermelding van jouw bedrijf in de Google zoekresultaten en Google Maps. Dit biedt niet alleen een kans om op meerdere manieren zichtbaar te worden, het ondersteunt ook jouw vindbaarheid. Door Google Mijn Bedrijf volledig in te vullen, geef je een boost aan jouw lokale vindbaarheid. Je zult bij meer zoekopdrachten naar voren komen en je bouwt aan de betrouwbaarheid van je bedrijf.
4. Zorg voor unieke en waardevolle teksten
De content op je website is erg belangrijk voor je posities in de zoekresultaten. Google moet immers weten waar een pagina over gaat en je bezoeker moet op de juiste manier worden geïnformeerd. Niet voor niets geldt de regel: content is king. Wanneer je aan de slag gaat met pagina’s op je website moet je ervoor zorgen dat je unieke teksten schrijft, die waarden toevoegen aan je pagina. Kopieer dus geen teksten van je concurrent en schrijf ook geen onnodige content. Google heeft het snel genoeg door als je content schrijft zonder enige waarde. Bovendien zullen de bezoekers je website weer snel verlaten, waardoor slechte content niets toevoegt.
5. Verwerk je zoektermen op je landingspagina
Wanneer je unieke en waardevolle content schrijft, is het belangrijk dat je hierin ook de zoektermen uit het zoekwoorden-onderzoek verwerkt. Google moet immers weten wat het onderwerp van de pagina is en welke zoektermen relevant zijn voor je pagina. Verwerk de zoektermen in de paginatitel, de meta-description, de content en de HTML tussenkopjes op je pagina. Let er wel op dat je je pagina niet volzet met zoektermen. De teksten, titels en kopjes op je pagina moeten op een natuurlijke manier worden geschreven. Het spammen van zoekwoorden (keyword stuffing) zal door Google worden afgestraft.
6. Maak gebruik van interne links
Door interne links, die verwijzen naar eigen pagina's, te plaatsen in je content, zorg je voor een positieve gebruikerservaring. De bezoekers van je pagina’s kunnen gemakkelijk navigeren naar andere relevante content. Google houdt van positieve gebruikerservaring en zal interne links belonen. Bovendien zorg je met interne links ervoor dat Google de verbanden tussen pagina’s beter begrijpt en bouw je autoriteit op, op gebied van verschillende onderwerpen. Zorg er daarom altijd voor dat je per pagina in ieder geval twee relevante interne links toegevoegd.
7. Ga aan de slag met het krijgen van kwalitatieve links
De techniek en content van je website zijn twee belangrijke aandachtspunten wanneer je aan de slag gaan met SEO. Vergeet echter niet om ook aan de slag te gaan met de autoriteit van je website. Het opbouwen van SEO autoriteit doe je aan de hand van linkbuilding. Door relevante en waardevolle links van andere websites naar jouw website ziet Google dat jij een autoriteit bent binnen jouw vakgebied. Deze links kun je zien als stemmen: als jij belangrijke stemmen krijgt, zal Google jouw website hoger in de zoekresultaten positioneren.
Het krijgen van SEO autoriteit is niet gemakkelijk. Niet iedereen wil een link naar jouw website plaatsen, je concurrentie zeker niet. Er zijn diverse manieren om toch kwalitatieve backlinks te krijgen. Op de volgende manieren bouw jij aan een goed backlinkprofiel.
- Vraag aan je leveranciers of ze een case study kunnen maken over jouw bedrijf of dat ze testimonial van jouw willen plaatsen. Hierin kan vervolgens een backlink naar jouw website worden opgenomen.
- Word gastblogger bij een relevante blog binnen jouw branche.
- Zorg voor relevant nieuws en verspreid persberichten.
- Schrijf goede content op jouw website en deel links hier naar toe via social media kanalen.
- Word sponsor bij een lokale vereniging en vraag om een banner met een link naar jouw website.
- Meld je aan bij online bedrijvengidsen.
Een goed backlinkprofiel bestaat uit een diversiteit aan links. Linkbuilding kost tijd, maar in combinatie met een goede techniek en goede content verdien je dit weer terug dankzij hogere posities in de zoekresultaten.
Conclusie
Met de zeven bovenstaande tips bouw jij aan een zoekmachine geoptimaliseerde website. De zeven tips hebben betrekking op de drie fundamenten van SEO: techniek, content en autoriteit. Onthoud bij het uitvoeren van de SEO-werkzaamheden dat SEO tijd kost. Je morgen niet direct in de topresultaten van Google staan. Wanneer je geduld hebt en doorlopend je website optimaliseert, is een stijging in de zoekresultaten het gevolg.